Most ve Stádleci: evropský unikát

4

Tip na výlet. Dojeďte se podívat na poslední řetězový most ve střední Evropě. Nejprve se klenul nad Vltavou, pak ho přemístili na Lužnici.

Stádlecký most

Letmý pohled na mapu lesnatého údolí řeky Lužnice mezi
Táborem a Bechyní prozradí, že v jeho středu se klene most. Prochází přes něj
silnička spojující dvě jihočeské vesničky, Stádlec a Dobřejice. Nejde ale jen
tak o ledajaký most. Tenhle, kterému se říká Stádlecký, je posledním dochovaným
řetězovým mostem ve střední Evropě.

Původně
se tady nacházel jen brod, později přívoz. Most je zde v provozu až od
roku 1974.

V
českých zemích bývalo podobných řetězových mostů několik, ve Strážnici, v
Žatci, v Lokti nebo asi nejznámější řetězový most císaře Františka
I.
, předchůdce dnešního mostu Legií v Praze.

Stádlecký
most byl v roce 1959 vyhlášen národní technickou památkou. Jeho příběh je však
mnohem delší a zajímavější.

Most
původně nespojoval břehy Lužnice, ale Vltavy u obce Podolsko na silnici mezi
Pískem a Táborem. Byl postaven v letech 1847-1848 českobudějovickým stavitelem
Vojtěchem Lannou podle plánů ing. Schnircha a ing. Gassnera v empírovém slohu.

Základní
nosnou konstrukcí mostu jsou čtyři řetězy uspořádané ve dvou dvojicích. Řetězy
jsou uloženy na dvou kamenných pylonech – branách o půdorysu 4 x 9 metrů. Délka
mostu od kotevních bloků je 157 metrů, šířka šest metrů. Železné části mostu
váží přibližně 100 tun.

Most
stával u Podolska 113 let až do roku 1960, kdy bylo v souvislosti s
napouštěním Orlické přehrady rozhodnuto o jeho přemístění. Z navržených
třinácti lokalit bylo nakonec vybrán Stádlec. Most byl rozebrán a opětovně
složen z 2000 kamenných a 1100 ocelových částí na novém místě.

Lákavé
výlety

Lesnaté
údolí Lužnice však nenabízí k výletům jen Stádlecký most.

Pokud
se od mostu vydáte po proudu Lužnice směrem k Bechyni, můžete navštívit
zříceniny gotického hradu v Dobronicích, případně spatřit ještě jednu mostní
lahůdku, Duhový most v Bechyni. Ten se klene ve výšce 40 metrů nad údolím
Lužnice a je z něho nádherný výhled do údolí Lužnice a na město Bechyni s
krásným renesančním zámkem.

Ale
ani když vyrazíte od Stádleckého mostu proti proudu Lužnice směrem do
Tábora, nebudete litovat. Cesta vás zavede ke zřícenině rožmberského hradu
Příběnice. Hrad posloužil panské jednotě jako vězení pro krále Václava IV., ale
významnou roli sehrál i během husitských válek.

Stádlecký most

Stádlecký most

Stádlecký most

Stádlecký most

Stádlecký most

Stádlecký most

Stádlecký most

Stádlecký most

Axl

4 thoughts on “Most ve Stádleci: evropský unikát

  1. To auto mi na těch fotkách nějak neštimuje. Spíš bych si na tom mostě představovala jezdce na koni 🙂 Pěkný…

    1. No jenže on zrovna nikdo na koni nejel, když jsme tam byly. Oni tam asi auta také moc nechtějí. Proto jsou tam ty dvě tyče, který jsou pěkně odřený a mnoho lidí si tam své miláčky asi pěkně očesalo. 🙂

      Chtěl jsem tam vyrazit s Hondou, ale za prvé bych se mezi ty tyče nevešel a za druhé most prý unese jenom 1,5 tuny a Hondička váží dvě.

      Tak co, zastavíte se tam zejtra?

      1. Zítra asi ne, protože pojedeme dlouho, ale naplánujeme to asi, až povezeme Terku a spol. z Německa – že by holky po tak dlouhém odloučení od domoviny uviděly jeden z krásných koutů jejich vlasti.

  2. Vzpomínám si, že jsem někde četl, že podle tohoto mostu postavili ten v San Francisku. Vypadá rozhodně hodně podobně. Jo a taky si pamatuju, ze si ten most i „zahral“ v Jizde…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Next Post

Město Humpolec se připojuje k Evropskému týdne mobility a dni bez aut

St Zář 21 , 2005
Dne 22.9.2005 bude od 8 hod do 12 hod částečná uzávěra Horního náměstí. Program v článku.

Témata