Češi: stará auta, NE předpisům!

Máme stará auta a jezdíme stále častěji

























 




V provedení GLS – tedy na první pohled
odlišená chromovanými parádičkami – byla vrcholným
provedením.

 




Kdyby všichni obyvatelé České republiky
chtěli najednou odjet svými osobními auty pryč, cestovali by v každém voze
zpravidla tři lidé. Vozidel je v republice 3,6 milionu. A mají v průměru 14 let!
Češi navíc neradi dodržují dopravní pravidla.


Švýcarský Luzern se pyšní tím, že má největší dopravní muzeum v Evropě. Česká
republika může bohužel kontrovat tím, že její silnice jsou zase největším
skanzenem automobilových veteránů pod širým nebem. Průměrné stáří osobních
automobilů, které v současné době jezdí v České republice, je téměř čtrnáct let.


Více než polovina tuzemských vozů už je v provozu deset let a více. V loňské
statistice švédského automobilového svazu, která nás přiřadila ke čtrnácti
západoevropským zemím, jsme jednoznačně obsadili poslední místo.
Nejrozšířenějším automobilem na domácích silnicích, každým desátým, je Škoda
120. Průměrné stáří tohoto modelu přesahuje dvacet let.


Éru socialistického motorismu pamatuje i čtvrt milionu škodovek řady 105 a
desítky tisíc trabantů či žigulíků. Proč taková vizitka není pro Čechy příliš
lichotivá, vysvětluje Vendula Horáková z Hasičského záchranného sboru v
Pardubicích. „Ukazuje se to pokaždé, když při haváriích vyprošťujeme lidi z
nabouraných vozů. Zatímco nové modely mají mnohem lépe konstruované bezpečnostní
prvky, staré škodovky dopadnou katastrofálně.“

Více aut jen
někomu
Když na konci roku 1989 padl komunistický režim, jezdily v
České republice dva miliony a tři sta tisíc osobních automobilů. Na konci
loňského roku jich bylo o jeden milion a tři sta tisíc více. Jenže nové vozy
přibývají jen někomu. Před čtrnácti lety vlastnilo automobil pětapadesát procent
domácností. Nyní to je však jen o pět procent více. „Ukazuje se, že přírůstek
aut směřuje hodně do rodin, které už jiné auto mají,“ vysvětluje nepoměr
sociolog Milan Tuček. Dále je potřeba započítat i služební auta, která řada lidí
využívá k soukromým účelům.


Ale tyto vozy ve výkazu domácností nefigurují. Pro ty, kterým připadá, že v
posledních letech zhoustl provoz na domácích silnicích více, než kolik by
odpovídalo nárůstu evidovaných osobních automobilů, má Tuček po ruce další
vysvětlení. „Je potřeba si uvědomit, že za minulého režimu stálo plno aut přes
týden v garáži. Lidé byli zvyklí s nimi jezdit jen o víkendech na chalupu. Teď
je používáme na každodenní dojíždění do práce a to se na intenzitě silničního
provozu musí projevit,“ říká sociolog Tuček, který se zkoumáním českých
domácností dlouhodobě zabývá.


Pražanům stačí dvě místa
S nejhustším provozem se musí
vypořádávat Praha. Zatímco v jiných regionech připadají na jeden automobil tři
pasažéři, Pražané by se bez problémů vešli jen na přední sedadla svých vozů. Na
opačném konci tabulky se umístil Olomoucký kraj, kde lidé teoreticky využívají
auta nejlépe. Jedním vozem tu v přepočtu jezdí tři až čtyři lidé. Praha vychází
nejlépe z přehledu průměrného stáří automobilů, které v hlavním městě nedosahuje
ani jedenácti a půl roku. To na Jindřichohradecku, kde jsou na tom ze všech
okresů nejhůř, jsou v provozu auta téměř osmnáctiletá. V posledních letech
přibyly na silnicích ženy-řidičky. „Potvrzuje to, že auto se z kategorie
luxusního zboží přesunulo ke každodennímu užívání,“ uvedl
Tuček.

Dodržování dopravních předpisů
nepatří k bontonu


Nejvíce nehod v Česku způsobují sami řidiči svou nepozorností a
zbrklostí. Při řízení telefonují, přejíždějí do nesprávných pruhů nebo nedávají
přednost v jízdě.
Praha – Každý rok na silnicích zahyne třináct set lidí.
Může za to hlavně chování řidičů. „Dodržování pravidel silničního provozu u nás
nepatří k bontonu,“ říká Václav Špička z Autoklubu České
republiky.

Jak to myslíte?
To je takový náš přístup.
Když se sejdou chlapi v hospodě, jeden druhému se chlubí tím, kolik je jeho
rekord na tachometru, případně jak se mu podařilo ošálit policisty. Bohužel
ještě žádná vláda nepřišla na to, že těch třináct set mrtvých na silnicích ročně
je průšvih.
Češi tedy při řízení nehledí na
bezpečnost
?
Takto jednoznačně se to říci nedá. Hodně se toho v
uplynulých letech změnilo k lepšímu. Například alkohol za volantem se objevuje
už méně. Veřejnost má k opilým řidičům jasný nevybíravý postoj. Lidé si také
oblíbili dětské autosedačky. A to i když v roce 2000 poslanci označili povinnost
dětských autosedaček za asociální.
Každý rok získá řidičský průkaz asi tři
sta tisíc lidí. Jak tedy vlastně řídíme?
Teď jezdí asi pět milionů řidičů.
Mezi nimi jsou velké rozdíly. Čeští šoféři se dají rozdělit na takzvané
„sváteční“ a „vyježděné“. Například ženy mají velmi dobré předpoklady k tomu,
aby se staly dobrými řidičkami, protože nemají tendence se předvádět a podobně,
jenže bohužel jim není přáno tolik za ten volant usednout.
Existují
také rozdíly mezi venkovskými a městskými řidiči?

Postoj k pražským
řidičům je takový, že jsou agresivní a málo tolerantní. K jejich stylu jízdy je
však nutí i podmínky, jezdí v hustším provozu a musí reagovat svižněji.
Venkovští lidé obvykle jezdí na krátké vzdálenosti a nejsou zvyklí na tak hustý
provoz. V tomhle je důležitá tolerance. Když se venkovan dostane do Prahy a v
přejíždění z pruhu do pruhu evidentně tápe, neměl by se stát terčem
agrese.
Kde se u nás stává nejvíce nehod?
Statisticky v
Praze. Ale zase je tu nejméně smrtelných úrazů. Jde především o drobné srážky v
dopravních zácpách. Kritické je to ve středních Čechách a na severní a jižní
Moravě. Tam řidiči nejčastěji jezdí pod vlivem alkoholu.
Jak je to ve
světě? Jsme horší řidiči než cizinci?

Nemyslím, že by byli Češi
horší než třeba západoevropští turisté. Úroveň je asi srovnatelná. Naši řidiči
jsou vždycky hrozně překvapení, že v zimě je sníh a náledí. Používání zimních
pneumatik a řetězů nemáme ještě úplně osvojené.

Jak starými
auty jezdíme
* Celkem je v České republice registrováno 3 563
014 automobilů. Jejich průměrný věk je 13,65 roku.
* vozidla ve věku 10 až 15
let
22,57 %
* vozidla ve věku nad 15 let
35,87 %
* vozidla ve věku 5
až 10 let
21,44 %
* vozidla ve věku 2 až 5 let
12,81 %
* vozidla
mladší než 2 roky
7,31 %

Jakými auty jezdíme

Čtěte dále:   Lampiónový průvod

































































































































automobil

počet prům. stáří procent

Škoda 120


341 972


20,27


9,37


Škoda Favorit


296 127


12,16


8,12


Škoda Felicia


276 342


 5,90


7,57


Škoda 105


245 325


20,61


6,72


Škoda Felicia Combi


103 374


5,84


2,83


Škoda Octavia


91 863


3,81


2,46


Škoda Forman


89 742


10,20


2,52


Škoda Fabia


85 211


1,87


 2,34


Škoda 100


69 198


 30,36


1,90


Ford Escort


63 964


10,85


1,75


VW Golf


57 611


12,82


 1,58


Trabant


 53 410


 28,75


 1,46


VAZ 2101


 47 668


 27,38


 1,31


Opel Astra


46 918


6,46


1,29


Renault 19


41 660


11,38


1,14


VW Passat


37 066


8,96


1,02


Ford Fiesta


35 562


10,63


0,97


Fiat Uno


32 453


15,21


0,89


Škoda 110


32 428


28,63


28,63


Peugeot 205


 32 387


14,91


0,89


 Opel Corsa


 31 179


7,05


0,85


Opel Vectra


 31 033


8,93


0,85


ŠkodaFabia Combi


29 862


1,63


0,82


Škoda 125


28 855


14,28


0,79


Statistika dopravních nehod v roce 2002
* 190 718
dopravních nehod přišlo skoro na devět miliard korun
* na silnicích zahynulo
1314 lidí, což je o 100 více než loni
* chodci zavinili 2192 nehod, každý
sedmý byl pod vlivem alkoholu
* v obcích se každý rok stane 73 % všech
nehod
* téměř 18 tisíc řidičů loni z místa nehody ujelo
* přes sedm tisíc
nehod ročně způsobí zvířata

Axl

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

KOMENTÁŘ: Američané nyní prohrávají válku slov

St Dub 16 , 2003
Čtěte dále:   Sháníte zubaře?

You May Like

Témata