Na D1 končí úsekové měření rychlosti. Systém bude dál užívaný v místech, kde pracují silničáři

Společně s modernizací skončila na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem ještě jedna věc, konkrétně úsekové měření. Tento systém v zúžených úsecích kontroloval každé auto, jestli nepřekračuje maximální povolenou rychlost. A pokud jel někdo rychleji, dostal automaticky pokutu.

Systém úsekového měření však na českých dálnicích nekončí. Ředitelství silnic a dálnic plánuje radary používat i dál. A podobně jako na D1 to bude v úsecích, kde budou pracovat silničáři.

„Mobilní sety pro měření úsekové rychlosti plánujeme i v dalších letech používat pro kontrolu dodržování rychlosti v rámci dopravních omezení, při rozsáhlejších, a hlavně dlouhodobějších opravách na celé dálniční síti České republiky,“ popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Rozšíření úsekového měření i na další dálnice podporují také policisté. Systém totiž podle nich pomáhá v zúženích zklidnit dopravu.

„V místech s úsekovým měřením dochází k výraznému zklidnění dopravy, přičemž se zavedením měření ubývá také řidičů, kteří v úseku jezdí velmi vysokou rychlostí, nebo si vynucují uvolnění levého jízdního pruhu pro rychlejší průjezd. V měřených úsecích dochází také k výraznému snížení dopravních nehod z příčiny nezvládnutí řízení vozidla. Jedná se například o dopravní nehody, kdy řidič narazí do svodidel nebo je v kontaktu s vozidlem v druhém jízdním pruhu,“ řekl mluvčí policejního prezidenta David Schön.

Co je ale zásadní, kde přesně úsekové měření příští rok bude, zatím nevíme. Ředitelství silnic a dálnic o tom totiž ještě nerozhodlo.

Díky letošnímu úsekovému měření na dálnici D1 policisté odhalili skoro 50 tisíc přestupků. Ve srovnání s loňským a předloňským rokem je to přibližně poloviční číslo. Hlavní příčinou tohoto poklesu je ale to, že letos už modernizace D1 končila, a radary tak byly na méně úsecích než v předcházejících letech. Nejvíc přestupků kvůli úsekovému měření, konkrétně přes 17 tisíc, letos policisté zjistili v zúžení u Humpolce na Vysočině.

Čtěte dále:   Jak pečovat a nevyhořet

Systém úsekového měření funguje tak, že když řidič vjíždí do zúžení, zaznamená jej první radar. Když z něj vyjíždí, zaeviduje ho druhý. Díky tomu systém dokáže zjistit, jak dlouho opravovaným úsekem jel. A to už stačí k vypočítání průměrné rychlosti. Pokud je nižší než maximálně povolená osmdesátka, vše je v pořádku. Pokud je naopak vyšší, dostane řidič automaticky pokutu.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka už dřív řekl, že úsekové měření přispívá nejen ke zklidnění dopravy, ale taky k tomu, že v úsecích s omezením méně často vznikají kolony.

„Se zahájením úsekového měření došlo k poklesu průměrné rychlosti o přibližně pět kilometrů v hodině. Díky tomu je průjezd dopravním omezením plynulejší. Zvyšuje se propustnost dálnice o 20 až 30 procent,“ uvedl Jemelka a doplnil, že pokud úsekové měření v opravovaném úseku není, maximálně povolenou rychlost tam překračuje až třetina řidičů. Pokud tam ale systém je, jde maximálně o jedno procento.

Axl

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Trápení fotbalistů Havlíčkova Brodu pokračuje, nad jejich síly byl Humpolec

Po Říj 18 , 2021
Už pátou porážku za sebou, z toho čtvrtou před vlastními fanoušky, si v sobotu připsali fotbalisté Havlíčkova Brodu. Humpolci ve 12. kole moravskoslezské divize D podlehli 1:2. Čtěte dále:   LES
Zápas blbec, ještě po dvou měsících se stále zlobí kouč Nedvěd

You May Like

Témata