Rodinný pivovar Bernard loni uvařil rekordních 419 tisíc hektolitrů piva. Z ruiny v Humpolci se za 30 let provozu stal respektovaný hráč českého pivovarnictví. Na byznysové začátky vzpomíná spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard, který brzy oslaví sedmdesátiny. V devadesátkách se podle něj podnikalo svobodněji než dnes. „Dá se říci, že v té době jsme rozhodovali sami a nikdo nám do toho nekecal,“ řekl. Dnes podle něj podnikatele brzdí byrokracie – jak z Bruselu, tak z českých úřadů.
Rodinný pivovar Bernard vloni uvařil 419 tisíc hektolitrů piva, což je nejvíce za tři desetiletí jeho existence. Když v roce 1991 koupili zkrachovalý podnik v Humpolci Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal, začínali doslova od nuly – s novými recepturami, malými objemy a velkou nejistotou.
„Napřed jsme hledali odbyt, pak zase naráželi na nedostatečnou výrobní kapacitu. Bylo to pořád dokola, boj s časem a penězi na investice,“ vzpomíná Stanislav Bernard.
Bernard: Nikdo nám do byznysu nekecal
Podle Bernarda se v devadesátých letech podnikalo svobodněji než dnes. „Dá se říci, že v té době jsme rozhodovali sami a nikdo nám do toho nekecal,“ řekl. Dnes podle něj podnikatelskou aktivitu brzdí byrokracie – jak z Bruselu, tak z českých úřadů. Kritizuje i Green Deal (Zelenou dohodu pro Evropu), který označil za „nesmyslný“.
Z ruiny na úspěšný podnik
Začátky podnikání v Humpolci nebyly snadné. „Koupili jsme ruinu za šílených podmínek – za více než pětinásobek zůstatkové hodnoty,“ popsal Bernard.
„V zimě třeba přijela za celý den jedna avie pro pivo – to by nás neuživilo.“ Když se ale prodej rozběhl, narazil pivovar na výrobní limity. „Celkově nás to ale neskutečně bavilo,“ dodává Bernard.
Vlastní cestou
„Myslím, že se nám povedlo vařit pivo, které chutná,“ říká Bernard. Pivovar za své produkty získal mnoho ocenění doma i v zahraničí. Sdružení přátel piva vyhlásilo Bernard už osmkrát pivovarem roku.
Vizí firmy je motto „Vlastní cestou k poctivému českému pivu.“ „Proč vlastní cestou? Protože celou dobu jdeme vlastní cestou,“ vysvětluje Bernard. Proti trhu jde i tím, že 65 procent piva dodává v sudech do hospod a restaurací, zatímco zbytek plní do lahví. Na trhu přitom tvoří prodej sudového piva v průměru jen 28 procent. „Hospod je ale škoda. Tam se lidé dokážou i pohádat, ale je to dobře – hlavně, že se spolu baví,“ dodává s úsměvem.
Pivovar vybudoval síť obchodních zástupců pro Česko i Slovensko. Hosté mohou hodnotit kvalitu piva přes QR aplikaci, která zároveň oceňuje nejlepší hospody. „K tomu máme tři obchodní sládky, kteří jezdí a kontrolují kvalitu piva,“ doplnil Bernard. Součástí pivovaru je i školicí centrum čepování piva.
Od ředitele k vizionáři
Stanislav Bernard je dnes předsedou představenstva. Po pětadvaceti letech předal funkci generálního ředitele společníkovi a vrchnímu sládkovi Josefu Vávrovi. „Tehdy jsem dělal krizové řízení, dneska je to spíš o vizích a vnitřní kultuře firmy,“ popisuje. Bernard se nyní zaměřuje na marketing a chod návštěvnického centra, které pivovar otevřel v roce 2022. Podnik má přes 260 zaměstnanců.
Sedmdesátiny s nadhledem
Stanislav Bernard oslaví 14. října sedmdesáté narozeniny. V pivovaru, kde pracuje i jeho syn, už nemusí být denně. „Mě baví hodně věcí,“ říká. „Mám rád dobré filmy, saunu, sport a s manželkou chodíme na pěší poutě. S věkem si člověk musí přiznat, že už nemůže dělat všechno – někdy je třeba ubrat.“