Víceletá gymnázia versus kraj

21

Neúprosná demografická křivka, jejíž pokles odráží počty volných lavic ve školách, přiměla kraj k činům.

Do hry se tak dostaly návrhy na slučování středních škol a na redukci víceletých gymnázií a jejich centralizaci v okresních městech. „Nemůžeme přehlížet, že míst na středních školách je leckde více než žáků, kteří se na ně hlásí. Víceletá gymnázia mají
sloužit pro nadané děti, pro talenty, kterých jsou v populaci zhruba
tři procenta. My jsme nyní v situaci, kdy se na víceletá gymnázia bez
problémů dostane až dvanáct procent žáků,“ uvedla krajská radní pro
oblast školství Marie Kružíková (ČSSD).

Na krajský návrh mají gymnázia, kterých se to týká, tedy pacovské a
humpolecké, odpovědět v pátek. „Zveřejnili jsme výzvu, kde se slučováním
škol a rušením víceletých gymnázií nesouhlasíme. Připravujeme petici na
podporu našeho gymnázia,“ prozradila ředitelka Gymnázia dr. Aleše
Hrdličky v Humpolci Hana Havelková. Argument tří procent talentů v
populaci Havelková odmítá s tím, že nepočítá s těmi, kteří mají větší
studijní ambice.

Starosta Humpolce Jiří Kučera je v případě, že se jednoznačně
neprokáže úspornost a efektivita sloučení škol, proti tomuto kroku.
Zároveň však jako bývalý ředitel ZŠ Hálkova považuje systém víceletých
gymnázií od počátku za omyl. „Takto brzká selekce žáků je nezdravá.
Základní školství je dáno zákonem na devět let povinné docházky, ta by
měla být jednotná. Pak by mělo být na dětech, kam se rozhodnou jít,“
dodal Kučera, který zažil odchod až čtvrtiny dětí z pátého ročníku na
gymnázium. Je přesvědčen, že se tím narušuje sociální klima a zhoršují
se vzdělávací podmínky na druhém stupni základních škol.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto.

Autor: DENÍK

Čtěte dále:   Nové obory na školách: na Pelhřimovsku bude Praktická setra i nové lyceum

Axl

21 thoughts on “Víceletá gymnázia versus kraj

  1. Zajímavá reakce pana starosty. Víceletá gymnázia považuje od začátku za omyl s tolika hrozivými následky, ale syna na víceleté poslal – zavání to kázáním vody a pitím vína.

      1. Volby bohužel ukázaly, že si Humpolečané změnu ve vedení města, které by mělo mj. hájit zájmy občanů (vč. nabídky kvalitního vzdělání), nepřejí. Je smutné, že pan starosta navenek diplomaticky zastupuje gymnázium argumentací, že k integraci nedojde, pokud se neprokáže efekt plynoucí z integrace, ale sám petici nepodepsal…

        1. Pan starosta neni proti ruseni gymnazia, ale pro zruseni 8leteho a zavedeni pouze 4leteho. Souhlasim s nim, ze odchod 20 procent schopnych zaku je velkym problemem pro zakladni skoly. Nebylo by zrizeni vyberove tridy na vetsi zakladni skole vhodnejsim resenim pro nadane deti nez odchod na 8leta gymnazia? Myslite si, ze deti absolvujici 8lete gymnazium jsou na tom lepe na konci studia nez absolventi 4leteho? Pochybuji. Zvlast v soucasne dobe, kdy na 8lete gymnazium se vetsinou dostanu vsichni uchazeci, tudiz i ti, kterym by zakladni skola prospela vic. Ale jde tam kamarad, jdu taky… dost casty argument pro odchod na gymnazium. Zbytecna tvorba elitarstvi.

          1. Nemáte pravdu, protože opravdu jsou studenti po 8 letech na gymnáziu na tom lépe, než studenti po 4 letech.Není to výmysl,ale statisticky podložená informace, která se dokonce objevila i v médiích. Dělají se totiž srovnávací testy, které rozdíly ukazují naprosto jednoznačné.
            Pokud budou na ZŠ vybírány děti do výběrových tříd, jde opět o elitu v jiné podobě a bylo by asi zajímavé sledovat, kdo by tyto děti do jednotlivých tříd vybíral a na jakém základě. Zajímala by mě také reakce některých rodičů, pokud by zrovna jeho dítě do této výběrové třídy nebylo vybráno.
            Pokud starosta, jako jeden z mála v kraji, podpoří omezení možnosti studia na fungující škole ve svém městě, není něco v pořádku.

          2. Přesně tak, absolventi osmiletého gymnázia mají výrazně vyšší šance v přijímacím řízení na VŠ než absolventi gymnázia čtyřletého.
            Děti, které mají zájem studovat (nemusí tedy jít jen o uváděná 2% nejtalentovanějších v populaci) tak na osmiletých gymnáziích dostávají jedinečnou šanci záskat znalosti a vedomosti a později je využít jinde. Na osmiletých gymnáziích se daleko dříve zavádí druhý cizí jazyk (v případě zájmu pak další), děti zaměřují se na to co je baví, mají daleko větší možnosti uplatnění (absolventi 8 letých cyklů se povětšinou dostanou na VŠ, na kterou chtějí, tj. i prestižnější a obtížnější, u 4letých cyklů pak jen – bez urážky – na průměrnější a méně žádané školy).
            Všichni, kterým se nelíbí odliv nejnadanějších dětí ze ZŠ mají samozřejmě pravdu, možná se (i když to není tak horké) vytváří i jakási „elita“, ale má být některým skutečně vzata šance na lepší uplatnění v životě jenom proto, aby s učitelům na ZŠ lépe učilo a aby průměrní mohli zůstat déle průměrnými?
            Má být zrušena dobrá škola (osmileté gymply jsou v současnosti to nejlepší co u nás najdete) jenom proto, aby jsme všichni byli „rovní“?
            Mimochodem – tedy se nejedná jen o zrušení 8 letého gymnázia. Co jiného je „sloučení s odbornou školou“ než zrušení? Může snad „v rámci“ odborné školy existovat jedna nebo dvě „gymnaziální“ třídy se všeobecným zaměřením? Jak dlouho a s jakou kvalitou?
            Chceme opravdu, aby ve městě byly jen „odborné“ školy a učební obory? Neměli bychom být pyšní na to, že humpolecký gympl patřil svého času (a není to tak dávno) mezi nejlepší školy široko daleko a neměli bychom se naopak snažit, aby se tam vrátil (nebo se alespoň přiblížil)?
            Vzdělání je přeci (jak je často citováno) nejcennější devizou…

          3. Z Humpolce se bohuzel stava venkov. Kdo chce deti poslat v 6 tride na Gymnazium musi se prestehovat do velkych mest.
            Prece jen je asi sci-fi, aby deti z okoli Humpolce v 5 rano hupky dupky na autobus a v 5-6 vecer hupky zpet.
            Timto krokem se pouze zvetsi rozdil ve vzdelanosti mezi studenty z velkych mest a „venkovem“
            Mimochodem „nenaplnenost“ na odbornych skolach v Humpolci je mnohem vetsi.

            PS:Zase se ale muzeme pochlubit peknym travnikem na fotbalovem hristi…. :-).

          4. Bohužel pan starosta i někteří další opět dávají na odiv své sociální – a spíše socialistické myšlení. Co je na budování elitních žáků špatného ? Pokud si budeme všichni rovni, tak upadneme do letargie a to už tady jednou bylo. Ale někteří díky svému závistivému myšlení asi nechtějí, aby kdokoli měl jiné podmínky, ale bohudík nejsme všichni stejní a nevím proč by nemělo být umožněno těm nadanějším vyniknout. Ale to je asi špatně, že ……..
            P.S. ve všech vyspělých státech mají školy pro nadané.

          5. Pořád se používá argument ELITA. Znamená studium na osmiletém gymnáziu jiné finanční nároky pro rodiče než kdyby dítě navštěvovalo druhý stupeň základní školy? Je někomu odpírána možnost se na osmileté gymnázium přihlásit? Pokud je všem umožněna dobrovolná volba takovéhoto studia, tak to osobně považuji za velmi pozitivní a hodné veškeré možné podpory.

          6. Na tento příspěvek, pro jehož autora je zřejmě nepřijatelná skutečnost, že někdo je více a někdo méně nadaný a že všichni nejsou již od přírody určeni pro každou činnost a chce aby ke každému byl stejný přístup bez ohledu na nadání a inteligenci je snad lepší vůbec nereagovat …..
            To bychom potom mohli mít pouze průměrné lidi a všichni bychom se mohli mít stejně že ?!

    1. Jsem absolventem humpoleckého gymnázia a jsem za jeho zachování v té podobě jako dosud. Chtěl bych se však zastat pana starosty, který pouze řekl svůj názor na věc. Potírání menšinových názorů už tady bylo a nechci to zažít znovu. Proč se musí řvát s davem? Víc mi vadí, že na proplácení zdravotnických poplatků kraj zaplatil za rok desítky milionů a na zachování kvalitních středních škol najednou nemá peníze. Tady aspoň vidí oranžoví voliči, kam vede náš kraj socdemokratická krajská vláda. Tohle vidím jako velkou sviňárnu a podvod. Město Frýdlant si má vzít tamní gympl pod sebe a má za to zaplatit 4 miliony Kč. Ptám se – vyřeší něco zrušení (optimalizace chodu) 2 gymplů v kraji? Možná úsporu 8 mega ročně, které zaplatí daňoví poplatníci jinde – třeba za dopravu dětí do okresních měst. Pro kraj je to pakatel, ale je to téma, které odvede pozornost od důležitějších věcí. Je mi z toho špatně. SocDem, kupředu levá !!!

      1. Jseš na hlavu,kecáš pitominy,jestli tady někdo něco podělal tak je to jednoznačně ta zkorumpovaná parta z ODS!!

  2. Osmiletých gymnázií je všude jak sra.ek a dětí ubývá.
    Není možné mít předimenzovanou síť škol a žáků málo. To snad pochopí i ten největší sympatizant dnešních poměrů, kdy školství jde setrvale dolů..
    A nesvádějme to hlavně na komunisty ,21let už jsou od válu.

    1. Ano, je jich jak sra..k a dětí ubývá, ale přece může zůstat klidně v Humpolci pro celý okres, když je kvalitnější a nemusí pan hejtman za podpory starosty mocensky rozhodovat, že zústanou pouze v okresních městech – jaksi automaticky. Gymnázia by se o své přežití měla poprat kvalitou a ne rozhodováním z vyšších míst – mimo to už byly okresy zrušeny a okresní města už nemáme, včetně Pelhřimova.

      1. To, o cem se zde vede diskuze, jakoby to bylo jiz hotove rozhodnuti, je pouze nacrt jak vyresit problem s klesajicim poctem zaku. Do krajskych voleb se to nerozhodne a pak je otazka jaka temata budou na poradu dne.

        1. Neustále se hovoří o poklesu vzdělanosti, zrušením 8-letých gymnázií se to opravdu nevyřeší!!!A co třeba začít u ostatních pseudo-středních škol, kterých je v našem kraji přehršel, maturity se zde rozdávají jak na běžícím páse a o uplatnění absolventů nemluvě.

        2. „Na krajský návrh mají gymnázia, kterých se to týká, tedy pacovské a humpolecké, odpovědět v pátek“

          píše se v článku. Vysvětlení?

    2. zrovna osmiletých ja s… není (v Hu jedna třída) a i kdyby,
      moc nechápu, proč „optimalizace“ znamená zrušení nejlepší školy široko daleko,
      není tady snad zástup těch, kteří by měli být zrušení spíš (když už)
      stačí se podívat na „Sorbonu“ v Hradské, kde maturitu dostane i ten kdo ji nechce

      1. Kdo říká že tu máme nejlepší školu široko daleko? To už dávno neplatí a kdoví jestli někdy platilo. Inteligence gymnazistů je naprosto stejná jako inteligence ostatních středoškoláků, kteří se alespoň něčemu praktickému a k životu potřebnému naučí, narozdíl od absolventů z gymplu, kteří si jen znalostmi prodlouží základku.

Napsat komentář: Anonym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Veřejné bruslení tento a příští víkend

Po Led 31 , 2011
Jak se bruslí na stadionu tento a příští týden? Čtěte dále:   Pocitová mapa v Pelhřimově: lidé kritizovali nádraží a ubytovnu, chválili Stráž

You May Like

Témata