PC na škole 3.

16

Třetí školou, kterou jsme navštívili a kde nám ochotně otevřeli dveře učebny s počítači bylo Humpolecké Gymnázium dr. A. Hrdličky. Průvodcem nám byl Mgr. Martin Hajčiar, správce školní sítě.

Dovolím si Vás stručně seznámit se současným stavem počítačové vybavenosti na naší škole. Uvědomuji si ale, že tento popis bude jako obvykle již za několik měsíců poněkud zastaralý, neboť naše počítačová technika se neustále velmi rychle vyvíjí. Pevné připojení k Internetu, moderní intranet, počítačové studio na zpracování videozáznamů, nový dataprojektor…vše jde neustále dopředu.

Všechny počítače jsou již propojeny do počítačové sítě (Novell Netware 4.11 a 5.1, LINUX). Kromě obvyklých síťových výhod (sdílení dat a tiskových front, vzájemná komunikace atd.) se tak studenti mohou seznámit se způsobem práce, která je dnes na všech vysokých školách zcela běžná a časem se stane rozšířenou i na úřadech či v jednotlivých firmách.

 Hlavní výuka informatiky probíhá v učebně VT1 osazené šestnácti stanicemi (Pentium 1,2GHz, 256MB RAM, 20GB HDD, 17″monitor) pracujícími pod systémem WIN98. Kromě základních informací o hardware a software se zde studenti především seznamují s kancelářským balíkem MS Office. Naučí se psát texty v programu MS Word, vytvářet tabulky v MS Excel u a také navrhovat prezentační stránky v prostředí MS PowerPoint. Stranou nezůstane ani databázové prostředí, ve kterém si studenti připraví samostatnou aplikace. Výuka přitom není zaměřena na detailní zvládnutí uvedených aplikací, ale zejména na osvojení schopnosti samostatné orientace v libovolném aplikačním prostředí. Prakticky jsou proto studenti nejdříve seznámeni se základními rysy daného programu, ale požadovanou zběhlost docílí až při plnění samostatných  tematických úloh. Tento systém výuky je sice pro vyučující podstatně náročnější (příprava ukázkových manuálů, převážně individuální práce se studentem), ale na druhé straně představuje reálné napodobení prostředí, ve kterém se budou studenti po absolvování školy nacházet. 
Uvedený základní blok je ukončen vytvářením vlastních WWW stránek a všeobecným vstupem do prostředí Internetu a elektronické pošty.
Kromě informatiky se v učebně VT1 koná také volitelný seminář z programování. Zde probíhá tříletá výuka ve větvích Turbo Pascal – Delphi a Turbo C++ – JavaScript – PHP, takže studenti se seznámí jak se základy systémového programování, tak i s moderními  objektovými a uživatelsky zaměřenými postupy. Závěrem jejich studia je potom samostatné vytvoření programu, při kterém si studenti vyzkouší na vlastní kůži práci programátora.
Učebna VT2 je určena k volnému vstupu studentů. Její technická výkonnost byla nedávno zvýšena (15 stanic od Pentia 166 až po 500MHz) a stávajícím požadavkům tak plně postačuje. Na stanicích je instalován Windows 95 nebo 98.
Studenti mají v učebně VT2 připraveno uživatelsky velmi příjemné prostředí. Veškeré školní výukové a kancelářské programy jsou již předinstalovány, takže i naprostý začátečník bez problémů spustí MS Word nebo výukový program z biologie. Proto je také tato učebna často navštěvována i během vyučování, kdy se půlená skupina studentů v rámci zpestření výuky věnuje počítačovému výukovému programu. Přitom je rozhodně z čeho vybírat: biologie, zeměpis, dějepis, chemie, fyzika, matematika, český jazyk, anglický jazyk – vše většinou v provedení několika samostatných programů.
Jediná věc ale v této učebně chybí a zřejmě bude chybět i nadále – nejsou zde instalovány žádné počítačové hry. Pokud vynechám neškodné relaxační hry dodávané přímo z WIN9X, žádné akční ani strategické scény v naší učebně nenajdete. Tento stav je dán všeobecným zákazem a postačující hrozbou ztráty přístupu k Internetu.
Běžné odpoledne v učebně VT2 lze tedy popsat asi takto: někteří studenti plní úkoly z informatiky, další si pro vlastní potěchu cosi programují v PASCALu nebo Delphi, další si prohlížejí výukové programy nebo síť jako takovou a konečně zbývající cosi hledají na internetu.
Podstatným rysem naší sítě je zavedení Internetu a elektronické pošty. Pouze ve zkratce:
– každý student vstupem do 1.ročníku nebo primy automaticky dostává svou e-mailovou adresu a může kdykoliv korespondovat – třeba s kamarádem z Prahy,
– ze všech stanic lze prohlížet vnější WWW stránky,
– studenti mohou vytvářet vlastní WWW stránky a vyvěsit si je na vnitřním nebo při odpovídající kontrole na vnějším WEB serveru,
– práce s Internetem je řízena výkonným síťovým systémem, který zajišťuje účinnou cache a především potom ochranný firewall, tj. nástroj omezující vstup na nevhodné stránky a monitorující každý pohyb libovolného uživatele na Internetu .
Je tedy patrné, že studenti by po absolvování školy neměli být zaskočeni nastupující globální počítačovou sítí, ale měli by se v ní cítit jako doma.
Neméně podstatnou skutečností je i kompletní zapojení kabinetů do školní sítě. Vyučující tak má možnost v klidu odpovídat na elektronické dotazy svých studentů, vyvěšovat výukové texty na WEBu, seznamovat se s předstihem s výukovými programy. Je zřejmé, že rychlý vývoj v počítačové technice klade vysoké nároky na všechny vyučující bez rozdílu aprobace, a proto se na škole konají vzdělávací akce pro vlastní profesorský sbor.
Konečně novinkou, kterou používáme teprve krátkou dobu, je využití nejmodernější techniky získané v rámci evropského projektu SLAM. Jedná se o vysoce výkonné počítače určené k profesionálnímu zpracovávání videozáznamů a dva kvalitní dataprojektory, který byly okamžitě s velkým úspěchem instalovány do výukové laboratoře a studovny.
Nesmím ale zapomenou uvést, že uvedený rychlý vývoj počítačové infrastruktury je jednoznačně umožněn vstřícným postojem ze strany studentů a především potom všestrannou podporou  vedení školy. Je totiž zřejmé, že i když počítače vlastní klasickou výuku nikdy nenahradí, jako pracovní prostředek se postupně stanou zcela dominantními a je tedy nutné na ně naše studenty včas a důkladně připravit.
Nezbývá mně tedy než Vám poděkovat za návštěvu a prohlédnutí naší školní počítačové sítě.

16 thoughts on “PC na škole 3.

  1. No moc hezký článek, hezký. Za ten Linux dávám jedničku a jestli se s ním opravdu studenti učí pracovat, tak dokonce jedničku s hvězdičkou. Ale co proboha ten Novell Netware??? Naprosto mrtvý produkt, který se snad již opravdu nikde nevyužívá, a navíc nemá žádnou budoucnost. Pokud vím, tak všude dneska běží Linux, Unix a nejvíce pak samozřejmě sítě Microsoftu. Firmu, která by běžela sítě na Novellu jsem už dlouho neviděl. Pokud se studenti chtějí naučit správu sítě, tak tohle jim na moc nebude.

    S tím souvisí i ty počítače a jejich operační systémy. Windows 98???? Proboha!!! O 95kách ani nemluvě, to už je dneska opravdu muzeální kus. Myslím si, že tady to bude opět pro studenty handikap. V dnešní době W2000 a XPček, která jsou přeci jenom poněkud rozdílná od starých W95, W98 a W ME, pak budou ti studenti někde v praxi koukat na XPčka jako koza na trní a nebudou si umět ani spustit Control Panel. Chápal bych to u základní školy, ale myslím si, že u gymnázia by škola měla investovat do upgradu a opravdu vyučovat na posledních verzích. Já vím, že se to hezky mluví a radí, peníze nejsou a tak, ale přeci jenom …. tohle je základ.

    Teď ještě k té výuce programování. Docela si myslím ok, ale nestálo by za to, začít vyučovat některým modernějších jazykům. Chápu, že vývoj jde rychle kupředu, a dost rychle se to mění, ale některé větve už se dost ustálily a myslím si, že tu nějakou dobu budou. Hodně bych se zaměřil na výuku OPP. Beru C++, ale zahrnul bych Javu a pak některý z Microsoft .NET programovacích jazyků. Pravděpodobně bych navrhnul C# a ASP .NET, který se zdá mýt velkou budoucnost.. Dnes už se pod ním dají psát programy i pro Linux. 🙂

    Jinak moc hezky se mi četlo povídání o jednotlivých projektech a jak se žáci učí programovat webové stránky. Nestálo by pak za to, poněkud předělat a aktualizovat vlastní webové stránky gymnázia? Když se kouknu na http://www.gymhu.cz/, tak to zrovna žádná krása není a rozhodně to nijak neodpovídá těm krásným slovům z článku. Sakra to by se nenašlo pár šikovných studentů, kteří by se na to vrhly a pro školu vytvořili opravdu pěkné a zajímavé stránky? S těmi všemi technologiemi co o nich píšete že máte k dispozici, by mohly být hodně hodně zajímavé a pěkné. Takhle je to spíše pro ostudu. Moc hezké jsou třeba ty stránky sekundy – ty jsou docela hezky udělané, i když v alternativních prohlížečích malinko blbnou. 🙂

    Kladně hodnotím prevenci proti počítačovým hrám na škole!!!!

    Na závěr snad několik otázek:

    1) Jak je to s výukou ohledně nekomerčních produktů typů Open Source? Jsou studenti seznamováni s konkurenčními programy, nebo je zaměření školy čistě na produkty MicroSoftu (Office)?

    2) Je, a pokud ano jak, zabráněno, aby studenti používali Internet k prohlížení „závadného“ obsahu (pornografie apod.)?

    3) Existuje na škole nějaký zájmový kroužek (mimo vyučování), kde by se studenti mohli naučit pracovat s nejmodernějšími technologiemi? (Např, kroužky programování, práce s grafikou, videem apod.)

    1. co máte proti prohlížení „závadného“ obsahu ? jste snad kněz nebo gay ? a co vám vadí na devadesátosmičkách ?

      1. No, farář nejsem a gay myslím taky ne. 🙂 Mě na prohlížení „závadného“ obsahu nevadí vůbec nic. Ale vím, že na školách se tomu většinou snaží nějak zabránit. Rodiče by možná zajímalo, je-li tomu tak a mě by zajímalo, pokud ano, jaká je k tomu používaná technologie.

        Jinak na W98 mi toho vadí hodně. Ale hlavní důvod je myslím to, že je to již zastaralý operační systém, který IMHO nemá na školních počítačích co dělat. A pokud se nepletu, tak Microsoft velice brzy ukonční podporu tohoto operačního systému, stejně jako tomu již učinil u W95. 🙂

        1. To je jako fakt , že Windows 98 nebude mít podporu ? Mě všichni zrazují od vyšších verzí kvůli bezpečnosti na internetu , tak se tedy těším na změnu a více virů a dalších věciček v mém PC 🙂

          1. no to teda nevim proc zrazuji od vyssich verzi kvuli bezpecnosti na netu. Kvuli bezpecnostï je lepsi pouzivat jinej prohlizec ne IE. Jinak si myslim, ze jak Win2000 tak XP (kdyz se povypinaj vsechny ty xp uzivatelsky novinky co jenom cloveka otravujou a komplikujou zivot) jsou celkem v poho, urcite oproti 98. Akorat ze muzou mit problemy na starych PC, ale takovy slupky uz snad nikdo nema. takze bezpecnostni rada zni, stahovat update windowsu a pouzivat alterantivni prohlizec a ev. meilovyho klienta. (Mozilla treba) A samozrejme stahovat zaplaty i na tu mozillu :-). A nebo je tu jeste jedno bezpecnostni reseni, odpojit se od netu a nebo nejlepe vyhodit komp :-))

          2. Jóóó, přesně jak říkaj chlapi. Když budeš mít nainstalovaný a aktualizovaný antivir, pravidelně sledovat a stahovat záplaty na všechny ty ptákoviny co máš v počítači a k tomu si stáhneš, budeš aktualizovat a občas spouštět nějakej ten Syware remover, tak máš 99% šanci, že Tvůj systém je bezpečnej a nesesype se Ti. Sice Ti to zabere spousty šasu, ale za ten pocit to stojí.

            A nebo se na to vykašli, zformátuj harddrive, nainstaluj si Linuxe a máš pokoj. Od virů, hackerů i spywaru. :)))))

    2. Jsem jeden ze studentu gymnazia…a rad bych ragoval na tento clanek…
      Nejsem sice spravce site, ale myslim ze aspon neco zodpovedet muzu…
      Novell je mozna zastaraly, ale na prechod k necemu jinemu proste nejsou prostredky, cas, ani lidi…spravce site i pri teto situaci nevi nekdy kde mu hlava stoji natoz aby prechazel na Linux…Myslim ze spravu site zvlada bezchybne, co mu cas a schopnosti dovoli…

      Co se tyce oparecnimch systemu, tak ve VT1 se uz zavadi windows XP..a ve VT2…vysvetlete mi jak date na pocitac co sotva zvlada W95 date XPecka…jakmile budou novejsi pocitace, neni problem dat na ne W XP…

      K programovani bych rekl jen toto: vyuka programovani na nasi skole je zamerena spise tim smerem aby se studenti dozvedei co programovani obnasi a pokud chteji studovat vysokou skolu zamerenou timto smerem, aby vedeli na co se maji pripravit a ne aby se za tri roky kdy probiha seminar naucili vsechny dnes nejpouzivanejsi jazyky…BTW ani na to neni cas.dve hodiny tydne je opravdu malo.vim to z vlastnich zkusenosti 😉

      na novych skolnich strankach pracuji…jelikoz sem sam, nebude to hned…momentalne je hotovy vzhled a kod a ted uz musim schanet materialy, ktere na novych strankach vyvesim.a tech je velmi malo :'(

      a ted odpovedi na otazky…
      1) Vyuka informatiky se sklada pouze z vyuky Microsoft Office (stejne je nejvice pouzivany), dale se uci HTML v nejzakladnejsi forme, psane v poznamkovem bloku, WinBase 602 coz je uvod do databazi, strih videa a hardware…nic vic si z hlavy nevybavuji. Zamereni skoly neni na pocitace proto nemuzete pozadovat tak obsahlou vyuku…informatika se uci myslim 3 nebo 4 roky, dve hodiny tydne a to se opravdu neda zvladnout…

      2) prohlizeni zavadneho obsahu je zabraneno…na serveru bezi proxy a firewall kde jsou zakazana nektera klicova slova jako napriklad porno, sex, atd.. a pokud je obsazeno v URL tak prohlizec napise chybu…dale je zabraneno chatovani,m stahovani zip, rar exe, bat a nekterych dalsich souboru…
      cinnost je posledni dobou omezena pouze na vyhledavani informaci…

      3) takovy krouzek opravdu existuje…probiha uz druhym rokem…studenti se v nem nyni uci pascal a bude se prechazet do delphi…ucastni se ho predevsim mladsi studenti…
      prace s videem je vyucovana v hodinach informatiky…

      1. Děkuji za zajímavé odpovědi. Myslím že jsou k věci a mají logiku.

        Jenom mě snad zaráží bod 2. To je opravdu zakázáno chatování. To teda moc nechápu. Co je na něm špatného a proč by to studenti nemohli využívat. Vždyť to je i velice dobrý pomocník k výuce programování. Mám problém a nemůhu ho vyřešit? Připojím se na programátorskej chatovací room a pokecám s kolegama programátorama a ti mi mohou pomoct. Navíc by si studenti i procvičili angličtinu. 🙂

        No a co už vůbec nechápu je zákaz stahování zipů a EXE souborů. Proč proboha?!?! Co když si bude studentík chtít stáhnout z Internetu nějakej free prográmek a vyzkoušet ho? To jako nemá šanci? Nevím, IMHO je tohle naprosto špatný.

        1. chatovani je pravdepodobne zakazano z toho duvodu ze v dobe kdy se zaclo chatovat byla cela ucebna plna chatujicich studentu a nekdo kdo potreboval na pocitac delat neco do skoly se tam nedostal…a od te doby je to zakazane…dalsi duvody neznam..lepsi by bylo zeptat se spravce site, pana Hajciara 😉

          zakaz stahovani je podle me uz logictejsi…zakazano je to proto, protoze studenti stahovali soubory ktere obsahovaly viry, ktere se velmi spatne odstranuji…dalsi duvod je stahovani her, dale programu na zjistovani hesel atd…
          proto je to zakazane… IMHO je to spravne…
          BTW. pokud nekdo potrebuje stahnout nejaky programek, staci zajit za spravcem a rict mu…on mu ho okamzite stahne…

          1. Opět děkuji za rychlou a věcnou odpověď. Sice si nemyslím, že viry by byly důvodem k tomu zakazovat stahování souborů – předpokládám že na všech počítačích běží aktualizovaný antivir v režimu realtime a tudíž by je zachytil. Ale zbytek důvodů beru a je pravdou, že pokud se nejedná o nic pokoutného, není problém si za správcem dojít a ten žákovi soubor stáhne. I když je to opruz. 🙂

          2. taky exiztovala (nebo jeste existuje) takova podivna akce „internet do skol“ a pokud byly ty pocitace nakovpeny v ramci teto akce tak se na ne nesmel instalovat jiny software nez ten, ktery byl schvalen (a potazmo asi i dodan :-)) tou podivnou skupinkou, ktera tento projekt zajistovala. alespon se domnivam, ze to takhle melo byt.

          3. to neni zadna ptakovina, tomu se u nas rika „statni zakazka“ a ty skupine „vyherce vyberoveho rizeni“. 🙁 Bohuzel

          4. Ne, tak se tomu rikalo, kdyz to vlada (MLYNAR) prezentovali. Ted se mluvi o korupci, tunelu, „nepruhledne statni zakazce, nevyhodnych smlouvach …. “ 🙁

          5. antivir nebezi…zkuste si na pocitacich se 64 MB RAM a procesorem 166MHz pustit antivirus..to opravdu ne…
            nebezi (pro me z neznameho duvodu) ani na novejsich pocitacich…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Next Post

Jak na internet - po roce

Ne Zář 5 , 2004
Třetí školou, kterou jsme navštívili a kde nám ochotně otevřeli dveře učebny s počítači bylo Humpolecké Gymnázium dr. A. Hrdličky. Průvodcem nám byl Mgr. Martin Hajčiar, správce školní sítě. Dovolím si Vás stručně seznámit se současným stavem počítačové vybavenosti na naší škole. Uvědomuji si ale, že tento popis bude jako […]

Témata