Pochvala silničářům

1

Každý rok nadávají občané na silničáře, že je zima opět překvapila. Letos bychom před nimi měli smeknout a naopak sáhnout si do svědomí sami.

Jezdím poměrně dost po našem regionu. Po dálnici, silnicích první třídy i „okrskách“ – komunikacích II a III třídy. Když o víkendu (před týdnem) začalo chumelit, tak Správa a údržba silnic Pelhřimov, kam naše komunikace spadají i Technické služby města Humpolec, zafungovaly a přesně podle Plánu zimní údržby s odpovídajícím nasazením personálu i techniky udržovalo v rámci možností sjízdnost. V době publikace tohoto článku již několik dní mrzne i přes den a dobře udržované a vymrzlé silnice jsou důkazem toho, že silničáři zafungovali skvěle a včas. Koho by zajímalo, jak celá strategie toho, že můžeme jezdit v zimě po silnicích funguje, podívejte se do staršího článku na Humpolákovi nebo níže na rychlé shrnutí celé logistiky zimní správy a údržby komunikací v našem kraji.

záběr z 22.11.2005

Dovolte mi jen několik rychlých poznámek ke stavu, který vidím dnes a denně na našich silnicích a rozhodně je problém někde jinde, než ve výše uvedených institucích:

Viděl jsem mnoho řidičů, kteří ještě dnes nemají zimní pneumatiky. U podnikatelů, kteří jsou na vozidle závislí to vůbec nechápu. Vždyť výrobci pneumatik doporučují zimní pneu jakmile klesne teplota cca pod +5°C. Že to je jen marketing a zimní sada pneu stojí moc peněz? No, nevím. Já si život cením více než na pár tisíc korun. Zimní pneu se dají dnes pořídit i za rozumné peníze a větší jistota a bezpečnost při jízdě za tuto investici přece stojí. Není to pouze o vzorku, ale o celé směsi materiálu ze které je pneumatika vyrobena. Mé tvrzení dokazují fyzikální zákony a mnoho nezávislých testů/zkoušek. Že nestíhají pneuservisy? Aby stíhaly, když si všichni vzpomenou ve chvíli, kdy napadne sníh – to už je pozdě. Nejvíce mě dorazila diskuze na veřejnoprávním rádiu (v pondělí po víkendu, kdy začalo chumelit po celé ČR), zda uzákonit povinnost zimních pneu či nikoliv a zda vůbec zimní pneu k něčemu jsou. Asi byl zájem posluchače vyprovokovat, ale já se dnes opravdu podivuji nad těmi, kteří nevěří užitku ze zimního obutí … (asi jako vyrazit v teniskách v zimě na tůru).


Zimní pneu ale není všechno. Abyste v pořádku dojeli z místa A do místa B potřebujete ještě „zimní software“ v hlavách všech účastníků silničního provozu. Jet 160 km/hod. po namrzlé dálnici s občasnými sněhovými jazyky je dost i pro moderní vůz plný elektroniky, která myslí za řidiče a pohonem všech kol. Opravdu vám nestačí z zimě stejná brzdná dráha jako v létě (větší odstupy) a totéž platí v opatrnosti při jakémkoliv manévru v rychlosti (např. předjíždění, vyhýbání atd.). Viditelnost se v zimě také může opravdu rychle měnit stejně jako povrch vozovky. Ohleduplnost – pokud ještě víme co to slovo znamená by měla platit ještě více – třeba neblokovat úmyslně rychlejší, když se někdo na dálnici zařadí vpravo mezi kamiony, aby vám uvolnil cestu, tak aby měl možnost se opět plynule do levého pruhu dostat atd. Stále stejné poučky že? Bohužel nám je nejde jednoduše „nahrát“ do hlav, baysme se jimi řídili.
A ještě něco … pospícháte? To dnes všichni, opravdu nejste výjimka.


záběr z 22.11.2005


Zimní údržbu na silniční síti v kraji Vysočina provádí Správa a údržba silnic Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč a Žďár nad Sázavou podle Plánů zimní údržby, které legislativně vychází ze zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon o pozemních komunikacích) a vyhlášky č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích. Organizační, věcné, technické a technologické zásady zajišťování sjízdnosti jsou zapracovány do Plánu zimní údržby u každé správy a údržby silnic. Tyto plány byly dne 7. října 2005 zaslány na Ministerstvo dopravy ČR ke schválení. V souladu s výše uvedenou právní úpravou je stanoveno, že zimní údržbou vozovek se podle stanoveného pořadí důležitosti zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti.


Správce komunikace podle připraveného Plánu zimní údržby odstraní nebo alespoň zmírní závady ve sjízdnosti komunikace ve stanovených časových lhůtách u silnic zařazených do I. pořadí do 3 hodin, II. pořadí do 6 hodin a silnic zařazených do III. pořadí do 12 hodin. Pro termínové zpřesnění účinnosti Plánu zimní údržby je legislativně stanoveno zimní období na dobu od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Pokud vznikne povětrnostní situace mimo toto období, zmírňují se závady ve sjízdnosti komunikace bez zbytečných odkladů přiměřeně k vzniklé situaci. Dle přípravných prací na zimní údržbě silniční sítě pro zimní období u jednotlivých správ údržeb silnic se předpokládá zajišťování sjízdnosti na celkem 4 272,157 km silnic II. a III. tříd, což je 93,08 % z celkové délky silnic II. a III. tříd v kraji Vysočina. Na zbývající části silnic, nebude vykonávána zimní údržba a tyto úseky budou řádně označeny příslušnými dopravními značkami. Nařízením Rady kraje č. 4/2005 ze dne 26. 7. 2005 je stanoveno vymezení úseků silnic v jednotlivých okresech kraje Vysočina, na nichž se nezajišťuje sjízdnost odstraňováním sněhu a náledí, což představuje 317,242 km silnic, tj. 6,92 % z celkové silniční sítě kraje Vysočina.


Správy a údržby silnic kraje Vysočina mají silniční síť rozdělenou na tzv. okruhy, které udržují jednotlivé sypače chemickým nebo inertním materiálem. Těchto okruhů je na silnicích kraje Vysočina celkem 118, z nichž 7 je prováděno dodavatelsky. Pro provádění zimní údržby je celkem v kraji připraveno 153 sypačů. Chemickým materiálem (solí) se udržuje celkem 838 km silniční sítě, inertním materiálem (písky, drti) se udržuje celkem 3205 km silniční sítě a pouze pluhováním se udržuje 229 km silniční sítě kraje Vysočina. K tomu, aby zimní údržba byla prováděna podle podmínek stanovených dle výše uvedeného zákona mají Správy a údržby silnic kraje Vysočina k dispozici 13 650 tun chemického materiálu a 98 000 tun inertního materiálu, což ve finančním vyjádření představuje 46 miliónů korun.

olaf

One thought on “Pochvala silničářům

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Next Post

Program kina Humpolec - Prosinec 2005

So Lis 26 , 2005
Každý rok nadávají občané na silničáře, že je zima opět překvapila. Letos bychom před nimi měli smeknout a naopak sáhnout si do svědomí sami. Jezdím poměrně dost po našem regionu. Po dálnici, silnicích první třídy i „okrskách“ – komunikacích II a III třídy. Když o víkendu (před týdnem) začalo chumelit, […]

Témata