Ladislav ČEPELÁK: Půlstoletí grafické tvorby 1949 – 1999

Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě připravila na babí léto grafickou lahůdku v podobě výstavy průřezu celoživotního díla předního českého grafika Ladislava Čepeláka. Výstava je první vlaštovkou připomínající nedožité 90. výročí autorova narození, jež vychází na příští rok. Výstavu je možné shlédnout až do 13. října.

Český grafik, kreslíř a později profesor na Akademii výtvarných umění v Praze studoval Bauchovu a Sychrovu večerní školu v Mánesu, v návaznosti pak Akademii výtvarných umění v Praze (1954 – 1960), kde následně zakotvil jako pedagog. Během zdejšího téměř čtyřicetiletého působení vychoval několik generací žáků – grafiků, jež přijaly výtvarné principy svého učitele a v současné historii českého výtvarného umění je nazýváme „Čepelákova škola“. Ostatně úvodní slovo k výstavě si vzal jeho bývalý žák, malíř a grafik Josef Saska a na výstavě si lze přečíst několik vzpomínek „žáků“ na svého pedagoga.

 

Čepelák se zabýval volnou grafikou a kresbou, při kterých používal tradičních technik – tuše, uhlu, tužky; v grafice se našel v náročných hlubotiskových technikách leptu, akvatinty a mezzotinty. Je jedním z mála umělců, kteří se neodchýlili od vytyčené cesty. Jeho obsáhlé, názorově stálé a umělecky vysoce ceněné dílo je vlastně nekonečnou variantou několika málo témat.

 

Hlavním zdrojem inspirace mu byla příroda a krajina ve své syrovosti. Nekonečné variace několika málo témat jej dovedly až k abstrakci, kdy minimálními prostředky dosáhl maximálního účinku. Vytvořil 24 grafických cyklů, které se vyvíjely ve velkém časovém rozpětí. Díky zápůjčce z pozůstalosti po autorovi, kterou spravuje jeho synovec, se nám podařilo připravit reprezentativní výběr. Jde o průřez těmito cykly od těch prvních realistických z padesátých let jako Veltruský park, Vltava, Hospody, přes makrokosmické cykly Motýlích křídel, Slézů až po ty monumentální oslavy krajiny jako jsou Pole, Horizonty či Tání. Druhou životní vášní a inspirací mu byla hudba, kterou také zakomponoval do svých prací, viz dokonalé tvary jeho Houslových spirál. Ostatně celé jeho dílo rezonuje tóny zádumčivé balady. Byl svébytným, svého druhu ještě „renesančním“, umělcem, umělcem a řemeslníkem, který si tiskl grafické listy na vlastnoručně opraveném lisu z 18. století a hrál na housle, které si sám postavil. Přijďte se zaposlouchat do tónů jeho grafické hudby.

Čtěte dále:   VOLT-AGE V 8SMIČCE HUMPOLEC

 

Pro návštěvníky, kteří se chtějí více dozvědět o vystavených grafických listech i grafických technikách samotných, je připraven doprovodný program v podobě samoobslužných pracovních listů pro děti i dospělé. Výstava je součástí projektu Vysočina fandí kultuře 2013.

 

  • Daniela Růžičková, GVU Havlíčkův Brod

Bcepelak.jpg

zdroj: www.kr-vysocina.cz

Petr

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

První porážka mužů "A" v sezóně.

Po Zář 30 , 2013
Muži „A“ národní házené Humpolce i v 6. kole měli výhodu domácího prostředí, poprvé v sezóně však prohráli, když nestačili na brněnský Draken. Čtěte dále:   Divadelní soubor Karla Čapka Třešť - Jmenuji se Christopher

You May Like

Témata