LOUČENÍ: Jaké to je, letět Concordem?

O letadlu Concorde vyšly tisíce článků a další se vyrojily v souvislosti s rozhodnutím o ukončení jeho transatlantických letů. Málokterý se však zabýval tím, jak to v letadle skutečně vypadá a jaké pocity při letu člověk zažívá. Nejspíš proto, že žádný z autorů oněch úvah nikdy v životě Concordem neletěl.









 
Concorde – letadlo, které létá dvakrát rychleji než zvuk, letadlo, o kterém jsme slýchali jen občas, letadlo, které svou havárií vzbudilo senzaci. Téměř tři desetiletí komerčního provozu se o tomto stroji příliš nemluvilo – nebylo proč. Žádná závažná porucha jej nepostihla, létal přesně a vozil spolehlivě bohaté lidi přes oceán. Není cílem tohoto článku zatěžovat čtenáře suchopárným výčtem údajů o nejrychlejším dopravním letadle světa. Jeho historii i parametry mohou najít v každé encyklopedii nebo na Neoficiálních stránkách Concordu, další detaily pak třeba na PR stránkách British Airways, kde jsou zodpovězeny i často kladené otázky proč Concorde nemůže létat dále. Málokterý autor nám však přiblížil, jaký je to vlastně pocit, letět Concordem – asi proto, že v životě tímto supersonikem necestoval.

Daleko zajímavější jsou tudíž některé postřehy z letu samotného, jak je vylíčil Bruce Graham, který Concordem letěl v listopadu 1989 z Londýna přes Washington do Miami a začíná své líčení jediným slovem: WOW! Pár detailů zde nyní vyjímáme:





 




– Okamžik proražení zvukové bariéry není v kabině žádnou neobvyklou senzací. Zjistíte jen, že se poněkud zvýšil tah motorů.

– V této chvíli není slyšet ani žádný „sonický třesk“. Jediný zvuk, který zaslechnete, je zvláštní „syčení“ proráženého vzduchu ve vyšší tónině než při letu podzvukovou rychlostí.

– Jestliže vaše letadlo startuje po západu Slunce, můžete východ Slunce vidět na západě. Slunce se objeví a pohybuje po obloze zpět – tak, jak je váš let předstihuje.

– Ve dvaceti kilometrech si můžete dopřát pohled na zakřivení zeměkoule.

– Concorde je tak vysoko nad mraky, že všechna oblaka vypadají, jako by seděla na oceánu – blíží se to pohledu z vesmíru.

– Veškeré rozmary počasí a turbulence jakéhokoliv druhu jsou hluboko pod vámi.

Čtěte dále:   Místní akční skupina plánuje nový projekt zaměřený na oblast školství v našem území

– Malé tečky hluboko dole vypadají jako přilepené na mracích. Jsou to Boeingy 747 a jiná dopravní letadla, která se lopotí přes Atlantik. Pod vámi jsou zhruba osm kilometrů.

– Necháte je rychle za sebou, protože se pohybujete rychleji, než se ony pohybují vůči povrchu.

– Zaznamenáte jemné, příjemně teplé sálání z vašeho okénka. Jak je to možné? Vnější teplota ve dvaceti kilometrech je -60° C. Tření vzduchu při vysoké rychlosti Concordu produkuje tolik tepla, že teplota stoupne na špici letounu na 200° C (kdyby Concorde neměl tak přísně aerodynamické tvary, toto tření by se zvětšilo a způsobilo i roztavení kovu). Když vzduch prochází okolo vašeho okna, je stále ještě tak žhavý, že by v něm začala vřít voda – odtud tedy ono lehce zahřáté okénko.

– Letíte-li na západ, přistanete několik hodin před tím, než jste vzlétli.(Pozn.: jde samozřejmě o místní čas)

Bruce Graham (jeho fotky z paluby letadla jsou k dispozici rovněž) na dalších stránkách popisuje opulentní krmi, která je servírována cestujícím nad Atlantickým oceánem, delikatesy při „skoku“ do Miami a další zajímavé detaily, kupříkladu displeje oznamující cestujícím výšku a rychlost letu, překonanou vzdálenost a vnější teplotu. Na stránkách si čtenář může dokonce prohlédnout, jak vypadá taková obyčejná letenka do neobyčejného letadla, a k vidění je i certifikát, který Bruce Graham dostal jako každý pasažér za absolvování letu Concordem.

Nyní se tedy Concordem přes oceán nikdo nedostane a žádná bohatá žena si už ráno nebude moci „odskočit“ z New Yorku do Paříže pro nové šaty, aby se s nimi mohla pochlubit zpátky doma týž den večer na párty. Kdo bude chtít letět přes Velkou louži, bude se holt muset „kodrcat“ Jumbem, jiným jeho příbuzným z rodiny Boeingů nebo některým Airbusem. Na druhou stranu zase ušetří – u Concordu totiž vyšla zpáteční letenka přes Atlantik až na 13 tisíc dolarů.

Axl

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Položení kytice z Krušných hor k pomníku Hliníkovi

Po Kvě 19 , 2003
Recesisté z Hory Svaté Kateřiny v Krušných horách navštívili Humpolec velice kuriozním způsobem a uctili slavného Hliníka. Čtěte dále:   Místní akční skupina plánuje nový projekt zaměřený na oblast školství v našem území

You May Like

Témata