Píšou o Humpolci: Víte, kde se bourá nejvíce na Pelhřimovsku? Na dálnici D1

Auto jedoucí od Prahy prorazilo svodidla a vjelo do protisměru. Takový byl začátek letošních Velikonoc na třiaosmdesátém kilometru dálnice D1. Úsek u Humpolce patří k nejvíce kritickým na vytížené spojnici Prahy a Brna. Na podzim to bude navíc třicet let od havárie, po které zemřel místopředseda federálního parlamentu Alexandr Dubček.

Dálnice zůstává dle statistik České asociace pojišťoven místem, kde na Pelhřimovsku docházelo za poslední dva roky k nejvíce nehodám. „Nerad tam jezdím. V dešti zpomalím, abych měl auto pod kontrolou, a pak mě předjíždí auta zleva i zprava, zdaleka ne všichni přitom dodržují maximální povolenou rychlost,“ zhodnotil dopravní situaci na nejvytíženější dopravní tepně v republice Jiří Slovák.

S tvrzením, že by byla dálnice nebezpečnou, však nesouhlasí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. „Obecně platí, že dálnice jsou čtyřikrát bezpečnější než silnice,“ řekl Deníku s tím, že na D1 projede každých čtyřiadvacet hodin pětatřicet až čtyřicet tisíc aut. Pro srovnání je nejvytíženější silnicí první třídy na Vysočině dálniční přivaděč u Jihlavy, kde projíždí až sedmadvacet tisíc aut.

Dálnice není nejkritičtější ani z pohledu policejní statistiky. „V celém kraji jsme loni zadokumentovali celkem 4760 dopravních nehod a z tohoto počtu jsme jich šetřili na dálnici D1 celkem 415,“ řekla policejní mluvčí Dana Čírtková. „Vyšší počet nehod se stává na frekventovaných silnicích prvních tříd v našem kraji. Vyšší počet dopravních nehod také zaznamenáváme na silnici I/34 mezi Pelhřimovem, Humpolcem, Havlíčkovým Brodem a Ždírcem nad Doubravou,“ dodala.

 

Dálnice patří k bezpečným cestám i podle krajské koordinátorky Besipu Veroniky Vošické Buráňové. „Celkově se mezi roky 2011 a 2020 stalo na území kraje 332 smrtelných nehod. Takže pokud sedmatřicet nehod bylo na D1, tak je to nějakých jedenáct procent. Naproti tomu silnice první třídy mají osmadvacet procent nehod a tak bych mohla pokračovat,“ uvedla pro Deník. Je však třeba si uvědomit, že dálnice má na Vysočině necelých třiadevadesát kilometrů, což je podstatně méně než silnice první nebo druhé třídy, o místních komunikacích nemluvě.

Čtěte dále:   Píšou o Humpolci - channelworld.cz: Obrazem: Roadshow 100Mega přijela i k Tobě do Humpolce

Do statistik výrazně promluvila rozsáhlá modernizace dálnice, kdy byl v opravovaných úsecích provoz omezený do užších jízdních pruhů. „Proto se tvořily kolony. Ty pak zvyšovaly nervozitu u řidičů, byli méně pozorní a to mělo za následek zbytečné dopravní nehody,“ vysvětlila mluvčí policistů.

Opravy měly podle některých řidičů smysl. „Po velké rekonstrukci mi přijde dálnice už relativně bezpečná. Jediný problém tak vidím jen u spěchajících problikávačů nebo v kamionech, které se začnou předjíždět ve stoupání. Zdržují tak další provoz a u ostatních řidičů zvyšují nervozitu,“ uvedla již dříve Marcela Machálková z Havlíčkova Brodu.

Obecně platí, že řidiči musí být opatrnější a předvídat na všech silnicích, kde je silnější provoz. Na dálnici je pak dle policie častou příčinou, že se řidiči plně nevěnují řízení a nedokáží včas zareagovat na nečekanou situaci.

Veronika Vošická Buráňová pak radí, aby řidiči nezapomínali na fyzikální zákony. „Přes třicet procent lidí umírá, protože se za volantem nepoutá a nechápe že když se svojí vahou letí určitou rychlostí proti airbagu, který vystřeluje rychlostí tři sta kilometrů v hodině, mohou být následky fatální už při rychlosti jízdy padesát kilometrů v hodině,“ varovala. Náraz v takovou chvíli lze přirovnat k pádu ze třetího poschodí. „Problém vidím v tom, že málo na tyto věci pamatujeme, nebo nám je nikdo neřekl,“ uzavřela Vošická Buráňová, která se prevenci věnuje při školení řidičů i přednáškách pro veřejnost.

 

Axl

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Záchranáři z Vysočiny mají nové sanitky za více než 25 milionů korun

Čt Kvě 26 , 2022
Zdravotní záchranná služba Kraje Vysočina (ZZS) má osm nových sanitek za více než 25 milionů korun. I ta v Humpolci. Nahradí nejstarší výjezdové vozy na základnách ve všech pěti okresech Vysočiny. Čtěte dále:   Humpolec na videu: Výrobní závod Valeo Humpolec
Záchranáři na Vysočině budou k pacientům vyjíždět novými sanitkami s designovými světly na střeše

You May Like

Témata