Škoda 1001000100 – Vládní prototyp

Volání ze všech pater politické scény po reprezentativním voze domácí výroby vyslyšela mladoboleslavská automobilka již před časem modelem Superb. Po téměř dvou letech prodeje je ovšem jasné, že tento model uspokojí jen část zájemců o skutečný komfort. Zatímco konstrukční kancelář ve Wolfsburgu udělala na mladoboleslavské, kteří se přišli zeptat na možnou spolupráci při výrobě ještě luxusnějšího modelu, dlouhý nos, doma v Česaně nezaháleli. Náročnou projektovou přípravu svěřili dynamické konstrukční firmě Opatow se sídlem na utajeném místě Vysočiny a potřebné peníze na vývoj hyperprostorné a megaluxusní potenciálně vládní limuzíny se našly prodejem toho, co zbylo z crashtestů nové Octavie do muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově. Peníze tak zůstaly v kraji.

Zadání bylo jasné – motor, jízdní vlastnosti ani bezpečnost auta nezajímají české politiky tak, jako vnitřní prostor karosérie a luxusní doplňky v interiéru. Po papírovém, hliněném, karbonovém (na zkoušky ostřelování a létajících vajec) a bronzovém (do Autostadtu ve Wolfsburgu) modelu je nyní konečně k dispozici první funkční vzorek, který jsme podrobili obvyklému testu na polních a lesních cestách nedaleko Jihlavy.


Vnější design téměř šest a půl metru dlouhé limuzíny  nachází inspiraci ve slavných mladoboleslavských modelech Škoda100, ale nejmenovaný konstruktér potvrdil, že inspiraci (doslova: „metr a půl kastle uprostřed“)
poskytl i model Škoda 1000 MB. Módní retrostyl zdůrazňují při čelním pohledu důsledně kruhové světlomety a po vzoru ostrovních vozů i logo automobilky ve vyvýšené pozici nad přední kapotou.


Originální jsou podélné chromované linie, které na úrovni střechy, bočního  prolisu a prahů zdůrazňují dynamiku a současně důstojnost vozu.  Nepopiratelná exkluzivita modelu se připomíná mohutnými chromovanými
 vstupními otvory chladicího vzduchu za zadními dveřmi.


Klasická střízlivá záď vozu s velkoplošnými sdruženými svítilnami je citlivě dotažena TV anténou ve tvaru bumerangu. Uměřený design doplňuje nemetalická
černá barva, odstín Chimney Black.


Pracoviště řidiče je standardně uspořádáno, jistým omezením je absence bezpečnostních pásů a vzhledem k maximálním požadavkům na prostor pro cestující vzadu i pevná poloha sedadla s opěradlem.

Omezený podélný prostor je částečně kompenzován standardně dodávaným střešním oknem. „Ergonomie kabiny je poplatná názoru, jaký mají na důležitost řidiče ti, kteří se vozí vzadu,“ říká šéfkonstruktér Petr Pour.

Pravý účel tohoto vozu ale vynikne až po otevření zadních, dostatečně širokých a díky dobrým kladivem upraveným dorazům i široce otevíratelným dveřím.

Dva a půl metru dlouhý interiér je luxusně čalouněn a dominují mu mohutná samostatná křesla vpředu a dvojkřeslo v zadní části vozu. Kouřová skla v úpravě „spraynamuchy“ poskytují posádce tolik potřebné soukromí a nechybí
samozřejmě ani standardní střešní okno. Podle výrobce se u tohoto vozu počítá i s neprůstřelnou průhlednou budkou na střeše. Vzhledem k předběžným objednávkám z ministerstev školství a zdravotnictví se takto upravený model bude dodávat s označením Mamamobil.

Naprostou bezpečnost vozu si posádka neustále uvědomuje díky viditelným speciálním výztuhám, které dodávají interiéru punc skutečné designérské avantgardy. Pro aktivity na podlaze vozu je tato pokryta (neškrábajícím
a neobtiskujícím) kobercem Kovral, na bočních stěnách jsou nenápadná víceúčelová madla a střecha vozu má protipodpadkovou úpravu. Vnitřnímu prostoru dominuje víceúčelový stůl s minibarem a zabudovanou audiosoustavou, samozřejmostí je také televizors ne úplně plochou obrazovkou na čelní stěně. Komfortní cestování zajistí tato část vozu vůz čtyřem až pěti sedícím osobám,
v případě nenadálých situací se do vozu pohodlně vejdou dva ležící pasažéři a v případě evakuace či volné zábavy až 21 zcela různě uspořádaných osob.

Jízda s prototypem je bezproblémová, trochu potíží snad ze začátku působí jen nástup do kabiny řidiče. Ovládání je zcela intuitivní, překvapí pouze nefunkční ruční brzda a poněkud méně přesné řazení pětimetrovou tyčí. Dynamické vlastnosti vozu s motorem o výkonu 31 kW jsou příjemně průměrné, maximální konstrukční rychlosti 62 km/h dosáhne prázdné auto již po pár minutách. Při jízdě ze svahu vyvine vládní speciál až osmdesátikilometrovou rychlost. V zatáčkách se vůz téměř nenaklání, brzdy jsou standardně účinné při prvním a často i při druhém použití a příkladná je rovněž neutrální charakteristika podvozku. Vůz má zachován standardní rejd předních kol, takže je jen na řidiči, zda bude lépe snášet nepohodlné podélné či stejně tak nepohodlné příčné parkování.


Jízdní dosah vozu je ovlivněn montáží přídavné třílitrové nádrže z mopedu Stadion a ještě více tím, že původní čtyřicetilitrová nádrž byla demontována. Pro politiky okresního formátu jde o nezajímavou hodnotu, v pražských poměrech ale můžeme říci, že z Vinohrad se dá dojet v podstatě do Nuslí (z kopce), ale jízda do předalekých Vršovic vyžaduje pit-stop.

Promyšlené konstrukční řešení, založené z podstatné části na recyklaci, podtrhuje i příznivá základní cena 18.000,- Kč včetně DPH. I když vůz nepochybně splňuje zadání dané zdejší mimořádně náročnou politickou reprezentací a konstrukčně je na výši současné (tuzemské) automobilové produkce, dávají někteří potenciální odběratelé již nyní najevo, že oni si jen tak něco vnutit nenechají. „Když ležím, nemohu si natáhnout nohy,“ říká nejmenovaný pravicový vůdce a nejmenovaná ministryně se ke kritice přidává požadavkem na větší šířku střešního okna.

Buď jak buď, Škoda 1001000100 je i přes komplikované označení krokem správným směrem a navíc zapadá do nejnovější filosofie koncernu VW, vyjádřené Berndem Pischetsriederem: „Škoda bude prodávat hodně auta za málo peněz“. Cenou ohrožuje nový model Fabii, prostorem na zadních sedadlech Octavii a cílovou skupinou Superb. Věřme, že se dočkáme sériové výroby.

Cena v základní výbavě: 18 000,- Kč
Cena testované verze: 19 263,- Kč

Základní výbava:
sedmimístná čtyřdveřová karosérie (1+1+2+3), černá nemetalická barva, chromované ozdobné prvky, zvýrazněný tovární znak na kapotě, vyhřívání zadního okna, mléčně tónovaná boční skla, zvuková výstraha při překročení nastavené rychlosti, volant pošitý kůží, boční výztuhy prahů i dveří


Doplňková výbava testovaného vozu:
úchyty na státní vlajky (+75,-), státní vlajky (+120,-), 2x střešní okno (+280,-), audiosoustava, 3x repro (+520,-), televizor Neptun s neplochou obrazovkou, střešní anténa (+70,-), barový stůl, výztuhy (+80,-), čalounění Kovral (+25,-), přídavná palivová nádrž 3 litry (+50,-), dodatečné vnitřní osvětlení (+25,-), interiér v nemetalické základové barvě – bavorská třešeň (+18,-)

HODNOCENÍ
Interiér, řízení

Kvalita dílenského zpracování interiéru: 1 
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení): 1 
Palubní deska – design funkčnost: 8 
Prostor na zadních sedadlech – nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech – hlava: 8 
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení vozu (snadné…nepříjemné..): 7 
Výhled z vozu vpřed: 9 
Výhled z vozu vzad: 1  

Motor, převodovka ** 
Kultivovanost chodu: 6 
Tah v nižších otáčkách: 2 
Výkon ve vyšších otáčkách: 4 
Hlučnost v nižších otáčkách: 6 
Hlučnost ve vyšších otáčkách: 4 
Spotřeba: 8 
Odstupňování převodovky: 8 
Snadnost řazení rychlostí: 5  

Podvozek, brzdy 
Jízdní vlastnosti v bězném provozu: 8 
Jízdní vlastnosti v extrému: 6 
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 3  
 
Zavazadlový prostor 
Velikost zavazadlového prostoru: 4 
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8 
Variabilita zavazadlového prostoru: 1   
Poměr cena/užitná hodnota: 10 
 
Celkové hodnocení – průměr: 6 


TECHNICKÉ ÚDAJE


Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 988
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 31 / 4650
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 73 / 3000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 62
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 180
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): – / – / 22
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 293 / –
Objem nádrže (l): 3
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 600
Rozměr pneu: 155/80 R14
 
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 6200
b) šířka (mm): 1620
c) výška (mm): 1380
d) rozvor (mm): 4750
e) rozchod vpředu (mm): 1280
f) rozchod vzadu (mm): 1250
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 730/2850
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730/2850
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1280
l) šířka vzadu (mm): 1240
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 510
výška opěradla vzadu (mm): 510
místo vzadu pod předním sedadlem: ne

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Next Post

Přišlo mailem

Po Lis 24 , 2003
Pár perliček s redakční pošty.

Témata