Studenti bojují za gymnázium

19

Petiční archy, plánovaná demonstrace a lov sympatizantů pomocí sociálních sítí jsou nyní hlavní nástroje mobilizace odporu studentů humpoleckého gymnázia proti opatřením navrhovaným krajem.

V
případě Gymnázia dr. Aleše Hrdličky zahrnuje opatření možné varianty
úspor a zefektivnění vzdělávání, kterých by se podle kraje docílilo
sloučením školy s Českou zemědělskou akademií nebo zrušením víceletého
studia na gymnáziu. „Nesouhlasíme se záměry kraje Vysočina rušit
víceletá gymnázia na malých městech ani se slučováním gymnázií s
odbornými školami či učilišti v rámci jednoho města.“ To je hlavní
sdělení petice, kterou podle ředitelky školy Hany Havelkové podepsalo ke
včerejšímu dni pět set lidí.

Účast bude vyšší

Ke zviditelnění protestu má přispět i pochod plánovaný na příští
středu. „Když jsem přidal tuto událost na Facebook, tak během hodiny
potvrdilo účast přes sto lidí.
Účast bude zřejmě vyšší, než jsem předpokládal,“ uvedl jeden z
organizátorů pravděpodobně první oficiální demonstrace studentů
gymnázia, Ondřej Příhoda ze 4.A.

Protestní průvod povede od 14 hodin městem od budovy školy až na
náměstí před budovu městského úřadu, kde chtějí organizátoři učinit
ústní prohlášení a ponechat prostor další diskusi.

Na dnešek připadá jednání krajské radní pro oblast školství Marie
Kružíkové s představiteli města Humpolec. Jak již minulý týden uvedl
starosta Jiří Kučera, je připraven přidat se na stranu
ředitelů, pokud se jednoznačně neprokáže úspornost a efektivita krajem
navrhovaných opatření. Sám je však dlouhodobým kritikem koncepce
víceletých gymnázií.

Mezi jeho argumenty patří i negativní dopad brzké selekce žáků na
sociální klima a soudržnost, což mohou částečně potvrzovat některé
facebookové příspěvky studentů. „Elita města a národa by o sobě měla dát vědět, a ne se jen koukat, jak prestiž a úroveň našeho gymnázia klesá,“ píše například jeden ze studentů.

Kulturní aspekty

Podle Havelkové nelze zdůrazňovat pouze ekonomickou stránku věci. „Vše nelze přepočítávat na peníze.
Neumím si například představit, že mí kolegové, kteří vlastní
iniciativou vydělali škole 2,5 milionu korun, budou po sloučení se
zemědělkou běhat patnáct minut do jiné školy a poté zpět. Úroveň školy
půjde po sloučení dolů,“ zdůraznila Havelková.

Zohlednění neekonomických faktorů požaduje i ředitel Gymnázia Pacov
Josef Novák, který s úspornými návrhy kraje také přinejmenším
nesouhlasí. Kraji, který v návrhu opatření žádá o maximální spolupráci
vedení škol, Novák mimo jiné odpověděl: „Maximální spolupráci mohu
nabídnout poté, co budu přesvědčen, že realizovaná opatření situaci
zlepší, nikoli zhorší. Jako minimální podklad požaduji vypracování
obdobné analýzy, jakou si nechal zpracovat Jihočeský kraj se zohledněním
mimoekonomických faktorů, jako jsou klima školy, kulturní nebo
společenský význam pro daný mikroregion,“ uvedl Novák.

Ten požaduje předložení srovnávací analýzu, která objasní, proč došel
Jihočeský kraj k naprosto odlišným závěrům, tedy že menší školy jsou
efektivní.
V neposlední řadě požaduje předložení jasného důkazu, že navrhovaná
opatření jsou jediná možná a lepší alternativy neexistují. Bez těchto
záruk podle něho nelze činit žádná opatření, která se mohou ukázat jako
nevratná.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto.

Autor: DENÍK

Axl

19 thoughts on “Studenti bojují za gymnázium

    1. Tvému příspěvku ve vztahu k článku nerozumím,ať se snažím sebevíc, Petře. Nebo jsi pojal tebou uvedený slogan za sůj?

        1. Jenom bych rád dodal, že se s tvým tvrzením samozřejmě ztotožňuji, stejně jako řada lidí postižených alzheimerem, roztroušenou sklerózou, parkinsonem a dalšími chorobami.
          J.C

          1. take vubec nechapu souvislost?!!! a to bych mela byt ta elita:-) takze…?MC

      1. Já jsem Honzo udělal přesně to, co ty. Ty jsi z desítek komentářů lidí na Facebooku využil do svého článku právě jen to, co jsi potřeboval k odůvodnění postoje sobě blízké osoby. Bez hlubšího vysvětlování, výrok studenta evidentně psaný v rozhořčení nad ohrožením vlastní školy. Já jsem citoval název jedné z mnoha stránek, kterou máš na Facebooku označenou jako oblíbenou. Také záměrně bez hlubšího vysvětlení. Na tvoji otázku k sloganu o konopí – ne, neztotožňuji se s ním. Nevyzkoušel jsem ho v žádné formě, ale zároveň jsem proti represivním opatřením.

        1. Rozhodně si nemyslím, že jsi udělal přesně to co já. Já jsem dal v článku prostor k vyjádření všem stranám. V článku jsem poskytl prostor vtěm, kteří se ve školství pohybují řadu let. Mezi ně bezpochyby patří i starosta Kučera, dlouholetý ředitel Zš Hálkova. Ve svém pohledu na věc rozhdoně není sám. V lokálním měřítku však reprezentuje širší skupinu odborníků a ředitelů „základek“ s názorem podobným. Aby čtenář pochopil, v čem část argumentů směřujících proti koncepci víceletých gymnázií tkví, tedy v umělém vytváření „Elit“, bylo to, dle mého, zapotřebí čtenáři vysvětlit na konkrétním příkladě. Stejně tak jako řadu konkrétních příkladů uvedli zastánci víceletých gymnázií, kteří v článku dostali prostoru daleko více naž Kučera.
          Mimochodem momentálně nesjlavnější francouzský sociologog Pierre Bourdieur takovou repordukci a umělou tvrobu sociálních statusů a sociálního kapitálu prosřednictvím obdobných módů školství velice pregnatně popsal, za což se mu dostalo mezinárodníh uznání a řada vědeckých ocenění.
          Vše jsem se tak narozdíl od tebe snažil vést v co nejobjektivnější rovině, i když pochopitelně vím, že každý tvůrce, je určitým ideologickým backgroundem zatížen (absolutní objektivnost možná prostě není) a kdyby nebyl, byla by to prostě nuda.
          Ty jsi však celou věc přenesl opět do roviny osobní, typu blízká osoba atd..Na to už jsem si však při občasném čtení tvých příspěvků na Humpoláku zvykl. Tudíž mě tvá reakce neznepokojuje, ani nepopuzuje. Občasný šluk by ti možná neškodil. Třeba by jsi na chvíli odhlédl od konstrouvání konspirací a podezřeních, kterým tato webová platforma – nestydatě a bez zeptání přebírající články jiného média – náramně vhovuje.
          V míru J.C

          1. Podívej se, já ti doporučovat nic nebudu. Jen si vyhrazuji právo na názory nebo postupy, se kterými nesouhlasím, reagovat. Měl by si být rád, že máš zpětnou vazbu se čtenáři. I když ti zrovna nepochlebují. Třeba i proto, aby si mohl vyhodnotit objektivitu svých textů.

            A když už si uváděl ty příklady, tak na oplátku třeba názor pana senátora Vystrčila.

            Citace ČT24:
            Podle opozičního lídra Miloše Vystrčila (ODS) bude mít po snížení počtu víceletých gymnázií, a to hlavně v menších městech kraje, část žáků sníženou dostupnost tohoto typu studia. „Pokud například z Chotěboře budou žáci nuceni dojíždět do Chrudimi, sníží se pocit jejich sounáležitosti s krajem Vysočina. Je také pravděpodobné, že se po studiích zpět do kraje nevrátí,“ řekl Vystrčil.

  1. Já jsem rozhodně PROTI zrušení či slučování !!! Nemyslím si, že by zrovna tato otázka byla tou, která pálí naše ministerstvo školství a domnívám se, že by měli prvotně řešit průsery kolem státních maturit a podobně.
    Dále se domnívám, když věc převedu na naši úroveň, že víceletý gympl v Humpolci má jistou prestiž a tradici a rozhodně jsou zde jiné instituce, které jsou zbytečné a mělo by se tedy volat spíše po jejich zrušení.
    Toť můj názor

          1. oklepal jsem se z neúspěchu v těch starých a je čas pro novou agitaci 🙂

          2. Pokud se vám podaří zrušit finanční úřad, máte můj hlas! :-))

          3. Že jsem nepochopil začátek diskuze,no možná je to tím,že nepatřím mezi ty ViP,ale už vůbec nechápu poslední příspěvky.Tam mi unikají základní věci jako je, třeba,realita. Miruna

          4. Bohužel tato instituce patří k těm „nedotkunelným“, ale děkuji

  2. Vysledek statnich maturit ukazal kvalitu jednotlivych strednich skol v kraji.
    Humpolecke gymnazium skoncilo na druhem miste ze vsech strednich skol v kraji.
    Je cas, aby mesta a kraj podporily a ne rusily kvalitni skoly.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Výpis z usnesení

Pá Úno 4 , 2011
ze 6. schůze Rady města Humpolec konané dne 2. 2. 2011 Problematika řešení dopadů demografického vývoje středních škol v Kraji Vysočina.

You May Like

Témata