Humpolec otevře nové nádraží, autobusy na něj ale kraj pustit nechce

30

V Humpolci stále nevzdali boj o to, aby na jejich autobusové nádraží zajížděly vozy nového systému veřejné dopravy Vysočiny. Kraj dal městu jenom malou naději. Trvá na tom, že je nádraží příliš daleko od centra a má výhrady i proti tomu, že je soukromé.

Na začátku února chystá dopravní společnost ICOM Transport zkolaudovat na budoucím autobusové nádraží v Humpolci novou halu. Nádraží má být menší a modernější než to staré, od centra města ale bude stát ještě zhruba o 300 metrů dále.

Kraj Vysočina přes všechnu snahu města nepočítá ani v nově chystaném konceptu Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) s tím, že by krajské autobusy využívaly jakékoli z humpoleckých nádraží.

Ať už to stávající, nebo to nově vznikající.

„Bylo jedno jednání, ale nic nového zatím nepřineslo,“ potvrdil místostarosta Humpolce Květoslav Namyslo (za ČSSD).

Malá šance však humpoleckému nádraží přece jen svitla. I když zřejmě ne taková, jakou si původně vedení radnice představovalo.

„Situace se nezměnila. Dohodli jsme se však, že prověříme spoje, které končí a začínají v Humpolci a mají časovou rezervu zajet na autobusové nádraží,“ dal Humpoleckým alespoň nějakou naději hejtman kraje Jiří Běhounek (za ČSSD).

Radnice nechce, aby autobusy projížděly centrem města
Podle současných plánů VDV by měly autobusy nabírat cestující na nynějších zastávkách v centru Humpolce a dále na třech nových: ve Lnářské ulici u parkoviště nedaleko dosluhujícího autobusového nádraží, pak v ulici Okružní a také u logistického areálu CTPark. V něm sídlí řada firem, jež zaměstnávají stovky lidí. 

Tyto myšlenky však vedení radnice odmítá s tím, že autobusy, které budou zajíždět do centra města, výrazně zhorší tamní dopravní situaci.

„A nepůjde jen o krajské linky. Určitě na to zareagují i komerční dopravci, kteří jezdí dálkové spoje. Budou chtít zastavovat tam, kde linky vyklopí lidi,“ předestřel na sklonku loňského roku další možný scénář místostarosta Namyslo.

„Kdyby bylo autobusové nádraží na vhodnějším místě, tak samozřejmě rádi dané nádraží využijeme. Ale to v současné chvíli není a proto musíme obsluhovat město zastávkami v Humpolci, což se děje již v současnosti,“ argumentuje Pavel Bartoš z krajského oddělení dopravní obslužnosti.

Další věcí, proč se kraj brání, aby autobusy na nádraží v Humpolci zajížděly, je jeho poloha daleko od centra.

A neméně důležitým aspektem pak je i to, že patří soukromé společnosti, která za vjezdy autobusů na něj vybírá smluvní poplatky.

„Ve veřejném zájmu není možné vynakládat veřejné finanční prostředky neefektivně, což by bylo způsobené zajížděním na nevhodně umístěné autobusové nádraží, úhradou poplatků za vjezdy a zvýšenou spotřebou pohonných hmot,“ doplnil Bartoš.

Kraj nabádá, aby autobusová nádraží provozovala radnice
Kraj se chystá vypsat výběrové řízení na dopravce pro VDV. Není tudíž momentálně jisté, která společnost bude svými vozy veřejnou dopravu v regionu zajišťovat.

I proto už v létě 2015 poslal hejtman do měst v regionu dopis, v němž samosprávám doporučoval, aby měly možnost rozhodovat o autobusových nádražích na svém území. „Vlastnictví autobusových nádraží by nemělo být nástrojem pro případný konkurenční boj mezi jednotlivými dopravci,“ píše se v dopise.

Podle humpolecké opoziční zastupitelky Aleny Štěrbové (za ANO) město doplácí na to, že situaci kolem nádraží neřešilo dříve. „Bude to obrovská zátěž pro město. Jednání s krajem bude velice obtížné,“ myslí si.

Z velkých sídel v kraji vlastní autobusové nádraží radnice v Havlíčkově Brodě, Třebíči a Žďáře nad Sázavou. V prvních dvou případech si samosprávy dopravní terminál provozují samy nebo prostřednictvím městských společností.

Ve Žďáře nad Sázavou je provozovatelem firma Zdar. Město s ní má uzavřenou smlouvu, která není časově omezená.

„Budeme vybírat nového dopravce pro MHD. A myslíme na to, že to má vazbu na provoz nádraží a v té souvislosti bude nutné řešit i tuto záležitost,“ pronesla Dana Wurzelová, vedoucí žďárského odboru komunálních služeb.

Autor: František Jirků

Zdroj: https://jihlava.idnes.cz/nadrazi-autobus-humpolec-icom-kraj-doprava-spoj-linka-vysocina-vdv-1fq-/jihlava-zpravy.aspx?c=A180126_378916_jihlava-zpravy_mv

Petr

30 thoughts on “Humpolec otevře nové nádraží, autobusy na něj ale kraj pustit nechce

  1. Co jste si Kučero s Namslem a kámošem Kratochvílem z ICOM nadrobili, to by jste si měli sníst. Za zoufalou dopravní situaci můžete především Vy osobně!!

    1. sice nejsem takový pamětník, ale mám pocit, že v době kdy Icom kupoval autobusák společně s ČSAD, tak byl úplně jiný starosta.
      Tyhle narážky tu čtu často a proto by mě zajímalo pozadí celého příběhu abych mohl být taky takový kritik starosty

      1. Prodej autobusáku firmě ICOM za symbolickou cenu, v minulosti pod starostou Kotenem, je jedna věc ( tehdejší starosta měl jistě na mysli udržení a dobrý rozvoj dopravní obslužnosti města).
        To, že ICOM za celé dlouhé čtvrtstoletí neprovedl žádnou podstatnou investici do budovy autobusáku a zkvalitnění jeho okolí, je věc druhá (ano, je to jeho soukromé vlastnictví, ale získal je od města za podmínky, že zde bude nadále provozovat autobusové nádraží.)
        A s tím souvisí záměr ICOM k odprodeji autobusáku developerské firmě, účelová změna územního plánu, pokus o prodej parkoviště u autobusáku stávajícím starostou na konci jeho minulého volebního období, stavba nového terminálu na základě nepovolené stavební dokumentace, … atd. Já konání starosty a jeho podržtašek bedlivě sleduji, takže mohu s klidným svědomím říci, že za stávající špatný stav může vedení města. Možná, kdyby každý pátek nechodili z úřadu již v poledne, tak by toho stihli udělat více a nemuselo se nyní válčit s Krajem.

        1. Celá “ koncepce“ kraje se netýká jen Humpolce, ale všech měst kde není autobusové nádraží v centru. Je jedno jestli je soukromé nebo obecní. Kraj chce dopravu do centra měst.
          Podle kraje je i stávající nádraží daleko. Tato koncepce je úřednická verze, kraj celá volební období nic neřešil a nyní vyplodil toto. Nejlepší dle kraje je autobusové nádraží na náměstí.
          Koncepci musí schválit zastupitelstvo kraje. Jinak autobusové v Jihlavě je ICOMU, kde budou zastavovat autobusy v Jihlavě…?

          1. Jasně, v Úsobí se na TO také zastupitelé obce vykašlali a teď řeší, jak se budou dostávat děti do školy v Herálci. Kdo se nestará, tak nic nemá !!

          2. Teoreticky, pokud by autobusák vybudovalo a provozovalo město, tak by neslo veškeré náklady spojené s provozem a nechtělo by po dopravcích nic? Tím by preferovalo a financovalo náklady na dopravu pouze někomu! To by asi byla nedovolené veřejná podpora? Nebo by nevybíralo pouze od smluvního dopravce Kraje Vysočina? Ta by si to v Jihlavě představovali? Tak snad nejsme v Humpolci zas až tak hloupí!

          3. Současné nádraží bylo nejkrásnějším nádražím v tehdejších okresech Pelhřimov a Havlíčkův Brod. Bohužel změny přicházejí i do dopravy a současný majitel nechal toto nádraží zastarat. Dnes je to pozemek se změněným využitím v UP a tudíž velmi cenný. Šance, že by město pozemek koupilo je nulová, raději budou za 30mega rekultivovat Stromovku. No, nezávidím budoucím zastupitelům.

          4. No třeba budou v Humpolci kandidovat Piráti,ti to rozjedou líp, ne? Chytrolínů tu máme mnoho, jen něco dělat nikdo nechce

          5. Idealni stav jsou zadne busy do centra.
            Ty kolosy tam proste nepatri.

          6. jste na omylu. V Jihlavě si město staví svoje AN u vlakového nádraží a ICOM je mimo hru !!!!!!J

          7. Ale vlaková doprava do HB prý mám být od prázdnin TAKÉ zrušena !?! víte o tom někdo něco více ??

          8. Rozhodně ne od prázdnin. Kraj o tom bohužel uvažuje od roku 2019,chce zrušit osobní dopravu na trati.Obce podaly mnoho připomínek,rušit ji nechtějí.

          9. Ne zrušení,ale redukce stávajícího stavu. To jest snížení počtu spojů z 8 párů zhruba na 6 párů denně. Kde jste zase kde kdo četl o úplném zrušení???

          10. U vlakace by to v HU bylo v pohode. Samozrejme lenosi to budou mit daleko vsude.

          11. v Jihlavě mají ještě jedno nádraží 🙂 na kterém to má stát.
            N 49°24.21893′, E 15°35.03417′

          12. V Jihlavě jsou nyní ve fázi zpracovaného ideového návrhu nového městského terminálu u zastávky žst. Jihlava-město. Domnívám se, že tato rozsáhlá úprava, která zahrnuje i přebudování kolejí pro budoucí zastávku vysokorychlostní trati bude ještě během na hodně dlouhou trať. I když přeji jihlavákům, aby se jim záměr podařil realizovat co nejdříve a nevstoupili jim do toho zase nějací aktivisté.
            Do té doby asi ICOM nebude se svým autobusákem tak zcela mimo hru.

          13. Vždyť se vůbec nic neděje. Pokud ICOM otevře nové nádraží ve svém areálu je to naprosto v pohodě. Že tam budou muset další dopravci platit za přístup je zcela normální.A podívejte se kolik lidí nastupuje u mlíčňáku na starém autobusovém nádraží a kolik na tom stávajícím ! Jedinou otázkou zůstává co ICOM udělá s plochou stávajícího nádraží, nerad bych se dožil toho, že tam bude odstavná plocha pro kamiony/poznámka pro ty co tam
            tak vehementně nechtějí obchoďák /.

          14. Správně předsedo, tak to má být, kamiony na parkovišti a je to. V budově záchody sprcha, pračka se sušičkou a malá restaurace. Přesně takhle to má vypadat. Nelidské podmínky řidičů těch krabic jsou hrozné. Jak je to řešené dnes? Firmy rostou, spedice na pražské je 2x větší.. a město nemá žádnou plochu kde by řidiči mohli počkat na nakládku. Já vím, že stačí říct policii ať zavřou oči a pak může stát kamion kam se vejde, ať překáží či ohrožuje. Dokud se nic nestane tak to tak půjde. Placené parkoviště spojené se službami není zas tak špatný nápad.

            A teď do mě, kritiku sem hned pod koment. Večer si to přečtu 🙂

          15. Nápad dobrý,ale proč by Město mělo investovat do podobného projektu. Je tu soukromý sektor a soukromé spedice, tyto firmy mohou ve svých areálech vybudovat alespoň něco pro šofery.

          16. Pokud jste četl/a studii, kterou si město Humpolec nechalo vypracovat, tak jednoznačně vyplývá, že stávající nádraží je stále nejvíce vytížené ze všech zastávek ve městě.
            Naopak je třeba prosadit v rámci nového zastupitelstva myšlenku, že pokud chceme odlehčit centrum města v okolí polikliniky je třeba vyhnat autobusy zpět na nádraží, ne aby každý dálkař zastavoval na tzv.starém autobusovém.. Zde ponechat zastávky pouze na směr HB a JI. Tak jako to bylo v minulosti.

            Projekt obchoďáku na nádraží už padl, i údajný Kaufland prohlásil, že je to pozemek malý na podobu obchodního centra.

          17. Co udela Icom se starym nevyhovujicim AN je jen a jen jeho veci a ostatnich zbytecnou starosti.
            Nove zastavky busu budete mit o par kroku vedle.

          18. Jen pořád nechápu, jak může takovou firmu jako je ICOM řídit člověk nevyléčitelně duševně nemocný, který by u soudu ani nepochopil co se po něm chce, neboť tak moc je nemocný a není šance na vyléčení ! Takto je odborně podložena žádost o milost a na základě toho byla též udělena – soud byl o podvodu v hodnotě stamilionů až miliard Kč, které si tento pán neoprávněně přivlastnil !!!!!! A s tímto člověkem se náš starosta kamarádí a jeho zájmy tvrdě prosazuje a to dokonce i za veřejné peníze – viz reklama ICOMU v městském kině a další ……..

          19. Ve správné firmě hraje ředitel (majitel) golf a cestuje po světě. Firmu vedou zaměstnanci.

          20. Tak firem, které by takto fungovaly dlouhodobě moc neznám…….to je nejlepší cesta ke konci firmy……

          21. Aha, jestli ma kraj vyhrady k tomu, ze AN je v Humpe soukrome, tak je to o nicem tak jako tak. O cem se tedy bavit ?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Next Post

CAMINO NA KOLEČKÁCH - veřejná projekce s besedou

Po Led 29 , 2018
V Humpolci stále nevzdali boj o to, aby na jejich autobusové nádraží zajížděly vozy nového systému veřejné dopravy Vysočiny. Kraj dal městu jenom malou naději. Trvá na tom, že je nádraží příliš daleko od centra a má výhrady i proti tomu, že je soukromé. Na začátku února chystá dopravní společnost […]

Témata