VYSOČINA – regionální produkt®

2

Taky vás irituje, když u nás na Vysočině (věhlasném to regionu kulatých žluťoučkých hlíz) vidíte v prodeji brambory (téměř nepoživatelné) z Polska nebo z Egypta?

„To byly výborné brambory, uvař je znovu,“ říká hlava rodiny manželce, „odkud jsou?“


„Mají značení: konzumní BRAMBORY z Vysočiny,“ čte synáček na obalu.


„No jo, z Vysočiny, ty jsou nejlepší! To říkala i naše prababička, co vařila ve Vídni.“ 


V kraji Vysočina se od října roku 2007 označují místní výrobky speciálním logem VYSOČINA – regionální produkt®. Tato značka znamená, že výrobky prošly přísným procesem certifikace, který zákazníkovi garantuje jejich skutečný původ na Vysočině.


Místní původ však není jedinou podmínkou pro udělení značky. Značené výrobky musí přispívat k dobrému jménu regionu, proto musí být také:



  • dostatečně kvalitní
  • šetrné vůči životnímu prostředí
  • jedinečné ve vztahu k Vysočině – vyrobené tradiční technologií, ručně nebo z místních surovin, výjimečné svou vysokou kvalitou

U každého výrobku hodnotí splnění všech těchto kritérií nezávislá Certifikační komise, složená z místních výrobců a dalších zástupců regionu. Značku uděluje Zemědělská ekologická regionální agentura, o.s. (ZERA) řemeslným výrobkům, zemědělským a přírodním produktům. Značení místních výrobků je jednou z možností, jak spojit ochranu přírody s hospodařením člověka.


Certifikované výrobky z Vysočiny, které splňují kritéria pro získání značky si můžete prohlédnout na těchto stránkách:


http://domaci-vyrobky.cz/dokumenty/vysocina/informace.xml/regiony


Cílem značení je zviditelnit region Vysočiny a pomoci zdejším výrobcům. Značka usnadní orientaci zákazníkům – a to jak turistům, kteří si chtějí odvézt skutečně pravý suvenýr z Vysočiny, tak místním obyvatelům, kteří chtějí nákupem podpořit především „své” výrobce. Značení pomůže zamezit výrobcům mimo region ve „zneužívání” názvů a symbolů spojených s Vysočinou.


Výhodou kraje Vysočiny je zachované čisté životní prostředí. Vzhledem k přírodním i dopravním podmínkám zde vznikly především podniky, které neznečišťují životní prostředí a nové investice jsou budovány již s ohledem na přísné normy. Lze říci, že kraj Vysočina je zdravým ostrovem mezi třemi aglomeracemi – pražskou, brněnskou a vídeňskou. I díky tomu se jako první z krajů stal členem organizace zdravých měst a regionů, nese titul „zdravý kraj Vysočina“ a je jedním z nejčistších krajů ČR.


Noviny Doma na Vysočině jsou určeny jak místním obyvatelům, tak turistům, kteří se o tento region hlouběji zajímají. Zkrátka všem milovníkům Vysočiny, její přírody a lidí. Na stránkách těchto novin se dočtete o životě lidí na Vysočině – o práci místních řemeslníků, zemědělců, o tradičních i netradičních technologiích a výrobcích, o přírodě a historii Vysočiny, o zajímavých tipech k objevování. V neposlední řadě také o průběhu projektu značení místních výrobků na Vysočině.


Noviny vydává ZERA – Zemědělská a ekologická rozvojová agentura, o.s. ve spolupráci s Asociací regionálních značek, o.s. od jara 2008. Náhledy jednotlivých čísel ke stažení ve formátu pdf:





(Zdroj:
http://domaci-vyrobky.cz/)

Čtěte dále:   O lipnické Kateřině

myska

2 thoughts on “VYSOČINA – regionální produkt®

    1. Češi nejsou patrioti. Třeba němec si cizí výrobek nekoupí pokud lze koupit ten samý německý.
      Já se osobně snažím kupovat české potraviny, protože je mi až špatně, když vidím v obchodě třeba víno z Chile za 70 Kč.
      České víno sice stojí třeba 90 ale vím, že je „naše“.
      Vezměte někdy košík a pokuste se udělat nákup v potravinách kde budete brát jen české výrobky. Třeba v Plusu a Lidlu se vám nakup asi nepodaří.
      Teď si říkáte „co to píše za kraviny..“, ale za čas tu bude skládka dotovaných přebytků z celého světa a my budeme na polích pěstovat řepku na výrobu ekologické nafty. Samozřejmě ji budeme kupovat u benzinky za největší cenu v Evropě

Napsat komentář: Anonym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Na Vysočině se daří nejlépe humpoleckým podnikatelům

Čt Čvn 19 , 2008
V soutěži „Město pro byznys“ se na prvním místě umístil Humpolec. Město má nejvyšší hodnocení atraktivity lokality, velmi dobře rozvinuté podnikatelské prostředí a nízké ceny sledovaných položek. O městu se dobře vyjadřují podnikatelé a dobré hodnocení si zasluhuje i místní veřejná správa. Na druhou stranu je v Humpolci nepříznivá situace […]

You May Like

Témata