… a můžu odbočit do Penny? Doplněno.

43

Ihned po otevření nové křižovatky na Okružní se vyrojila tahle otázka. Plná čára mate. Nebo nemate? Jak to tedy je?

Vezmem to popořadě:

 

Pak kouknem co nám říká zákon 361/2000 Sb. (pro dříve narozené, podle toho se teď jezdí, nahradil „Vyhlášku“ co jsme se jí učili v autoškole)

§21

Odbočování

(1) Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy; při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti. …………………………………..

Tak a jak to tedy je:

!!! K PENNY SE ODBOČIT NESMÍ !!!

Parkoviště u Penny  je sice soukromý pozemek, ale je z pohledu zákona definován pojmem „pozemní komunikace“. A plnou čáru smíte přejet jen při odbočování na místo ležíci mimo pozemní komunikaci. Takže odbočit k Penny cestou z města je za max. 2000Kč na místě a nejsou za to body 😉

Šťastnou cestu a užijte si vylepšení dopravního režimu při kroužení na nové křižovatce.


Doplněno 20.11.2019

V diskusi pod článkem se mě „Anonym“ pokusil dotlačit k paragrafovému znění tohoto článku a vytýkal mi věcné chyby, které v článku (prý) jsou. Z dikce textu je jasné, že jde o někoho, kdo se v problematice orientuje velmi dobře. Pojal jsem jisté podezření a v komunikaci pokračoval. Výsledkem je jakýsi „Tonda“, který „na FB města“ našel a promptně doplnil stanovisko města zveřejněné na FB stránce Humpolce. A obratem mi tam opět cosi vytýká „Anonym“.

Ač nejsem žádný hacker, tak cosi tuším o síťové komunikaci. Udělal jsem jednoduchý obrázek z administrace webu.

Tak Tonda a Anonym píší ze stejné IP. Náhoda? Nevím, ale Windows obsahují utilitku, která vypíše cestu ke konkrétnímu počítači. Tak jsem to zkusil ….. gate.mesto-humpolec.cz Pořád náhoda?

Můj dohad: na radnici je z nějakého důvodu neradno slyšet, že nový kruhák má vadu na kráse. Lid se táže, je třeba mu zavřít ústa. Takže byl pravděpodobně zaúkolován odborník (tipuji vedoucího odboru dopravy ing. Rozkošného, nebo někoho z jeho podřízených), aby vytvořil mejkap, který tu pihu skryje. To je ten první post na FB Humpolce zmínění v debatě.

Jenže to nepomohlo. Byl jsem z různých míst dotazován jak to tedy s tím odbočením je. Proto vznikl článek. Lid se stále táže. A v debatě se najednou kdosi píšící z radnice vehementně snaží popřít článek a na komunikaci reaguje tak, jak reaguje. Přiznávám, stupňoval jsem to záměrně – za to se čtenářům omlouvám.

Opakuji výzvu: napíše mi „anonym“ a uzavřeme to, nebo mám provést ono níže navrhované pokusné odbočení a pokračovat ve hře na schovávanou?

43 thoughts on “… a můžu odbočit do Penny? Doplněno.

  1. Z FB Města, tak kde je pravda 🙂
    V souvislosti s dokončenou rekonstrukcí křižovatky v Pražské ulici se opakují dotazy k plné čáře u supermarketu Penny Market.❗️Zásadní je, že vjezd k Penny Marketu je povolený, dopravní pravidla zůstávají stejná jako před rekonstrukcí.❗️ Plná čára je tam na místě, dle vyhlášky znějící: V 1a- jsou-li touto značkou odděleny jízdní pruhy s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky; značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.

  2. Že by FB města kecal? To neeee …..

    Spíše ten, co psal FB příspěvek nevnímá psané slovo. Přes plnou lze objíždět a nebo odbočit na _místo_ležící_mimo_pozemní_komunikaci. A jak jsem psal v článku: parkoviště u Penny sice je na soukromém pozemku, ale z pohledu zákona JE TO POZEMNÍ KOMUNIKACE. A na tu se přes plnou odbočovat nesmí 😉

    1. Vjezd je označen jako místo ležící mimo komunikaci. (dva naproti sobě červené sloupky. Tzn: odbočovat přes plnou čáru se může.

  3. Kdo za to může? Kraj jako majitel komunikace? Nebo náš humpolecký dopravní odbor?

    To není v celém městě nebo na Kraji jediná kompetentní osoba, která ví a jasně sdělí, zda se tam smí odbočovat nebo ne?

    Ten cirkus kolem této problematiky, několik dnů po otevření je už dost veliký. Co Policie ČR?

    Kdo může za umístění plné čáry a plno nejasností?

  4. Otazkou zustava zda je parkoviste pozemni komunikace.
    V pripade, ze ano, je na provozovateli jak ten plac vhodne
    pojmenovat, aby pozemni komunikaci nebyl.
    Dalsi veci je, zda dopravni projektant v ramci
    plynulosti provozu zamerne nechtel jen jeden
    odbocovaci smer k Penny. Popojet par metru
    a tocit to na kruhaku je bez problemu.

    1. Parkoviste JE pozemni komunikace. A vlastnik si to muze pojmenovat jak chce. Pozemni komunikace je dokonce i napriklad verejne nepristupny areal fabriky za zavorou.
      Tudy cesta nevede 🙂
      Otacet na kruhaku je ted jedine legalni reseni.

  5. Celý tenhle problém je, že tam neudělali kousek přerušované čáry. Odbočení k Penny je podobné jako odbočení k benzince v protisměru přes plnou čáru. Tam každý očekává pokutu, proč ? Obě situace jsou přece odbočení mimo veřejnou komunikaci. Jenže je tu jedna drobnost a to jsou značky. Při výjezdu z parkoviště je značka dej přednost a tím se naznačuje, že se jedná o křižovatku a i s pohledu zákazu stání… se to tak bere, od křížení s takovou křižovatkou se ruší zákazové i omezující značky. Mohl bych tedy říct, že odbočuji přes plnou čáru do křižovatky. Pokud by ve směru od kruháče umístil někdo značku křižovatka, tak by to bylo jasné a odbočit by nešlo. Takže řešení bude asi takové, pokud si tam stoupne policajt a bude to pokutovat, tak vymahatelnost bude dle výkladu nějakého právníka. Asi nejednoduší by tam bylo udělat mezeru v čáře a je po problému.

    1. Jenze ta plna je tam prave proto, aby se v prostoru pred krizovatkou neodbocovalo vlevo 😉 a nepricpaval se smez z mesta ven.

      S prerusenim cary by byla spravna Vase teze a jednalo by se o T krizovatku se vsemi prednostmi zprava. A nebo s osazenim znacek „hlavni“ a „vedlejsi“ o odbocku.

      1. Dobré ráno Františku,

        a můžete se s námi též podělit o váš názor na rozšiřování pivovaru v centru města.
        Děkuji předem za odpověď

          1. A můžete nám ten článek dát přečíst ještě před dnešním zastupitelstvem
            Dekuji

          2. Ne. Vyjde tak týden PO zastupitelstvu, ať už se odehraje avizované stažení návrhu, nebo bitva o schválení nebo cokoliv jiného.

  6. Co je tohle za blábol?
    1) Z čeho jste usoudil, že se jedná o pozemní komunikaci? Neříkám se o ní nejedná, jen když se oháníte zákony tak to doložte.
    2) A jak z § 21 vyplývá, že se nesmí odbočit?

    Vy jste tedy odborník, tohle si povídáte v tom OSBIDu?

      1. Pokud vznikne spor o to, jestli daná cesta je nebo není pozemní komunikace a jestli na ní tedy platí pravidla silničního provozu, je třeba nahlédnout do seznamu pozemních komunikací, který vede místně příslušný silniční správní úřad a tam zjistit, zda se o pozemní komunikaci jedná nebo ne.

      2. Sumasumárum: článek je psaný tak, aby varoval. §21 řeší odbočování, proto je zmíněn, nikoliv citován celý. Popiska u značky V1a je myslím dostatečná. Když si to sečtete, vyjde Vám pokuta do 2000 na místě 😉

        To, že parkoviště u Penny je pozemní komunikací vyplývá jednak z určení pozemku (to si najdete na katastru) a dále z pasportu místních komunikací vedeného odborem dopravy MU (měli by to mít na webu). Nicméně pokud jde o pozemek veřejně přístupný a přímo určený k jízdě (autem), tak je zbytečné hledat v pasportu. Problematika soukromých parkovišť u obchodních center prošla různými řízeními od správních až po soudní tolikrát, že je vcelku zbytečné si dohledávat podrobnosti.

        Pokud se ptáte na „místo ležící mimo PK“ tak jednak je zmíněno v 361 – např tábořiště, dvorek a pod. ….. a po novu je označeno červenými patníky v místě, kde se napojuje na PK. Držitel řidičského oprávnění by to měl znát, řídíte? 😉

        1. Přesně tak, §21 řeší odbočování nic víc. S tím co píšete nemá nic společného.

          V katastru se uvádí – ostatní plocha, manipulační plocha – tedy nic o komunikaci. Stále ale nenamítám, že tam komunikace není, jen chci abyste to doložil, když tu vypouštíte takovou blamáž. Na webu odboru dopravy žádný pasport není (ani být nemůže, nastudujte si legislativu).

          Napište mi prosím § v zák. 361/2000 kde že je „místo ležící mimo“ definováno?
          Nějak to nemůžu najít.

          Nejdřív si tu 361 přečtěte a pak jděte vrátit řidičák. Evidentně neumíte nic, jen tlacháte, uvádíte tady lidi v omyl a lžete.

          1. Super. Takže já velkoryse pominu, že mi tu anonym (statečně, za zády a rovnou do očí) říká že lžu, což je ve slušné společnosti na pár facek. Nicméně ve slušné společnosti se nevyskytují anonymové, takže tu tato měřítka nelze uplatnit.
            Dále přiznám, že odkaz na 361 jsem uvedl chybně, čerpáno z popisky značky V1a kterou mám, a která je ve Vyhlášce 294 bez onoho uvedení např. Moje chyba, neověřil jsem si zdroj.
            Připouštím tedy že jsem hloupý, nevzdělaný a že jen tlachám: napíšete nám tedy, jak to ve skutečnosti je? A třeba se i zkusíte podepsat, milý Anonyme?

        2. Na FB města jsem našel nový komentář k té plný čáře, kopíruju:

          Na základě stále se objevujících dotazů a diskuzí zveřejňujeme podrobnější stanovisko. Zásadní informací, kterou opět potvrzujeme, je, že k Penny Marketu se po rekonstrukci lokality křižovatky u Vodaku může zajíždět stejně jako před opravou. To platí i pro výjezd vozidel jak do města, tak ke kruhovému objezdu. Nové vodorovné dopravní značení na vozovce bylo navrženo projektantem, který chtěl zdůraznit zákaz předjíždění v tomto místě. Svislou značku z hlediska dalších dopravních předpisů tu považoval za nevhodnou.

          Podrobněji: Na vysvětlenou k některým dotazům je třeba připojit několik faktů vybraných ze zákona. Pojem „místo ležící mimo pozemní komunikaci“ není vymezen žádným právním předpisem. Lze tedy pouze dovozovat, že tímto místem může být například pozemek, garáž, čerpací stanice, tovární, nádražní a letištní prostory, obratiště tramvají a podobně.

          Nikdo nerozporuje, že se nejedná o napojení pozemní komunikace k jiné pozemní komunikaci, v tomto případě účelové komunikace k silnici II. třídy (ulici Pražská). Citace z příslušného paragrafu: „Účelová komunikace je pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.“ Dále dle ustanovení téhož zákona může být pozemní komunikací i nezpevněná cesta, kde jsou pouze vyjeté koleje, pozemní komunikací je i chodník: „Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti.“ Tato napojená účelová komunikace je tedy obslužnou komunikací k nemovitosti, tj. obchodu Penny Market, a tato nemovitost NENÍ součástí pozemní komunikace s odkazem na ustanovení §12 a §14 zákona o pozemních komunikacích. Jedná se o nemovitost, která leží mimo pozemní komunikaci, tj. silnici č. II/347 (ulici Pražská), a na základě toho lze tedy jednoznačně dovodit, že se jedná bezesporu o místo ležící mimo pozemní komunikaci.

          V žádném případě se nejedná o křižovatku. Citace z příslušného zákona: „Křižovatka je místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují; za křižovatku se nepovažuje vyústění polní nebo lesní cesty nebo jiné účelové pozemní komunikace na jinou pozemní komunikaci“. Dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě“, která je umístěna na výjezdu z této účelové komunikace, se neumisťuje pouze na křižovatkách, ale je možné ji použít i na jiných místech pozemních komunikacích z důvodu zajištění vyšší bezpečnosti provozu, což je i v tomto případě, kdy se jedná o zesílení povinnosti řidiče, který musí dát přednost vozidlům jedoucím po silnici č. II/347 (ulici Pražská). Citace zákona: „Při vjíždění z místa ležícího mimo pozemní komunikaci na pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech jedoucím po pozemní komunikaci nebo organizovanému útvaru chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty jdoucím po pozemní komunikaci. To platí i při vjíždění z účelové pozemní komunikace nebo ze stezky pro cyklisty nebo z obytné nebo pěší zóny na jinou pozemní komunikaci.“ Dopravní značení, jako například zákaz odbočení, v předmětném úseku není na základě výše uvedeného důvodné.

          Na závěr je nutno uvést, že i když se jedná o místo ležící mimo pozemní komunikaci, tak i na jeho přilehlých účelových komunikacích platí pravidla provozu na pozemních komunikacích.

          1. Reaguji na příspěvek Františka výše jelikož na jeho link mi již nejde odpovědět.
            Tedy pane Františku, jak to je s odbočením neuvedu jelikož to není důvod proč sem píšu. Píšu sem proto, že Vy jste napsal nepravdivý článek, proto to nařčení ze lži. Na facku jste totiž Vy.
            Znova Vás tedy vyzývám, abyste doložil své nepravdivé tvrzení o odbočování a podložil ho legislativními předpisy. V opačném případě se čtenářům omluvte (tak se to ve slušné společnosti dělá) za klamavý článek. A ani se nepodepíšu, jelikož jsem jeden z davu, kterých je tady hromada. Na tomto webu se jen špiní a nechci s ním být jakkoliv spojován.

          2. Zareaguji stejně, vlákno nejde řetězit. A beztak odpovídám jednomu a tomu samému „Tondovi“ 😀

            Vezmu cestou z práce kameru, pošlu jí doleva k Penny a odnesu záznam na PČR. Pokud to nevyhodnotí jako přestupek, rád se tu omluvím za chybně napsaný článek.

            No a pokud se nepletu a PČR mi bude chtít dát pokutu, tak to pošleme k projednání na úřad. A tam si to můžeme v klidu dovysvětlit, protože, „můjtyTondo“, mi píšete z počítače v práci a internet není tak anonymní médium, jak si kdejaký Anonym myslí (a konkrétní jméno není těžké si v kontextu diskuse dovodit).

            Příště pro plnění služebních povinností použijte mobil, beztak máte taky služební a tam jste anonymní o kousek víc.

          3. Františku, nějak nechápu, anonyma neznám, tak pak napiš, jak to dopadlo.

          4. Je úplně jedno kdo odkud píše, jestli si myslíte, že víte kdo je kdo tak se stavte no 🙂
            Nic to nemění na tom, že tu klamete lidi.

    1. To by bylo super. Jenže policista a za ním správní orgán, kteří jsou na světě jen proto, aby Vám nakouřili pokutu se selským rozumem řídit nebudou a pokutu (a body) Vám s radostí napaří. Je třeba býti připraven a nebýt (pak) překvapen. 🙂

      1. Copak tu není nějaký policista, tedy kompetentní osoba, která je schopna vysvětlit jak to je správně?

        Proč tedy Město zveřejnilo, že se odbočovat smí? Kde je pravda? Názorů a diskusí bylo dost, jasná fakta jsou třeba

  7. Dobrý večer pane Františku, musím reagovat na Váš článek, neboť se v něm objevilo mé jméno, týkající se plné čáry u Penny Marketu. Žádné zadání z radnice k umlčení lidu nepřišlo a vůbec se nedivím, že někdo z úřadu již nevydržel ta Vaše nepodložená fakta o právní normy a napsal komentář k Vašemu článku, neboť opravdu jen strašíte občany města a nic kromě citace vodorovné značky V1a z vyhlášky č. 294/2015 Sb. nebyla pravda.Článek na FB města je můj rukopis, podložený zněním příslušných zákonů. Jak je psáno hned v úvodu článku, tak bohužel žádná právní norma nedefinuje pojem „místo ležící mimo pozemní komunikaci“, neboť je to jednoduše vše (myšleno nemovitosti) okolo, co není součástí pozemní komunikace dle zákona č.13/1997 Sb. Tyto nemovistosti k pozemní komunikaci se buď připojují sjezdy nebo účelovými komunikacemi, což je v tomto případě. Pokračování a vysvětlení pro občany města je v článku na FB města. Na závěr malá hra se slovním spojením. Řidiči chtějí odbočit kam? A přijedou tam po čem? Chtějí odbočit k Penny a přijedou k němu po účelové komunikaci. Pěkný večer a pod své názory se podepisuji. MR

    1. Děkuji. Opravdu moc děkuji za tohle stanovisko. A podepsané. Můžeme tak ukončit tanečky s Tondou a Anonymem 😉 A ještě jednou se omlouvám za některé věci z článku i diskuse – bylo to cosi jako návnada, čekal jsem, kdo se chytí a vyjde ze stínu. Muselo to občas tahat za oči, vím. Pardon.

      Pro každého, kdo by snad měl problém (a vedoucí dopravního odboru v Humpolci tu svatosvatě slibuje že problém nebude) s pokutou za odbočení a chtěl by Policii či u správního řízení argumentovat tím, co se píše na FB města nebo tady – hodně štěstí. A kdyby to třeba nefungovalo, vzpomeňte kdo tomu oponoval a dejte vědět. Něco vymyslíme 😉

      Dál to pitvat nebudu. To poslední co bych chtěl, je dodat podklady úředníkovi, aby snáz pokutoval.

  8. Tak jsem z toho celého Jelen. Začínám chápat, že k Penny normálně zatočím, ale otázkou je jak zpět?
    Mohu vyjet z Penny doleva přes plno čáru směr nový kruháč, nebo musím jet k cihelně?

  9. Ještě si tu malinko zavěštím: v řádu 3-6 měsíců dojde v tom místě k úpravě značení. Možná dříve, spouštěčem by mohla být vážná nehoda (a jako že si nic takového samozřejmě nepřeju!)

    Pokud se nepletu, tak verze1: dočkáme se značky zákaz odbočení, možná i baliset a nebo v nejhorším případě betonového citybloku.

    Pokud se pletu, tak verze2: dočkáme se kousku přerušované čáry na vjezdu (který tam samozřejmě mohl být, viz plky o projektantově záměru zdůraznit zákaz předjíždění v blízkosti křižovatky – nikdo nebude předjíždět na plné jen proto, že je tam na třech metrech naznačený vjezd/sjezd …..)

    1. Tak jak je to v Pelhřimově u viaduktu, k benzince je 5m přerušovaná čára a je všem jasné, že tam může zahnout. Ale za plného provozu je to vo hubu, protože se tím brzdí provoz směrem do města

  10. Stále čekám na kompetentní sdělení o pravém stavu věci. Nejlépe od krajského dopravního odboru, který značení vozovky plánoval…

    1. Stejně tam vyroste nová stodola od jínýho němce a všichni poběží tam. Takže tenhle obchod bude poloprázdný

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Next Post

Badminton v Humpolci

Čt Lis 21 , 2019
Ihned po otevření nové křižovatky na Okružní se vyrojila tahle otázka. Plná čára mate. Nebo nemate? Jak to tedy je? Vezmem to popořadě:   Pak kouknem co nám říká zákon 361/2000 Sb. (pro dříve narozené, podle toho se teď jezdí, nahradil „Vyhlášku“ co jsme se jí učili v autoškole) §21 […]

Témata