Peníze nejsou bezpečnost

52

V zářijovém HuGo občasníku je text Zdeňka Rýznera na téma možného úsekového měření rychlosti projíždějících vozidel na průtahu Humpolcem a Rozkoší. Článek s názvem „Bezpečnost a finance, finance a bezpečnost.“ Text končí zvoláním „Naplňme vizi MOUDRÉHO MĚSTA“. Tak se pojďme podívat na to, proč moudré město nevyužívá úsekové měření.

Nejprve stručný popis toho, co to vlastně je úsekové měření. "Radar", který zjišťuje rychlost projíždějících vozidel není radarem v pravém slova smyslu.
Jde o automatický fotoaparát, který vyfotí serii fotek projíždějícího vozidla na začátku a na konci daného úseku (čáry na asfaltu). Obě fotky odešle k
automatickému zpracování, automat spočte průměrnou rychlost vozidla – zná délku úseku a zná čas, po který je vozidlo projíždělo. Pokud je vypočtená rychlost
vyšší než nastavený limit, označí takový záznam k dalšímu zpracování, vyhornotí RZ (SPZ) vozidla, najde v registru provozovatele vozidla a tyhle údaje spojí.
Pak nastupuje lidská síla, která označené záznamy ručně zkontroluje, vyřadí omyly systému, případně doplní chybějící údaje a záznam pošle dále.
Nakonec poštovní automat kdesi (aktuálně v Českých Budějovicích) vytiskne a zašle papírovou výzvu, nebo výzvu do datové schránky.

Tolik šedá teorie, ale jak známo, strom života je košatý. Takže možná úskalí ve výše uvedeném principu:

1. focena jsou všechna projíždějící vozidla. Co se děje s fotkami, které nejsou "přestupek", je velkou neznámou. Zákonné důvody pro sběr dat jsou splněny.
Naivkové věří, že data jsou mazána. Realista se chystá na dobu, kdy bude (například) finanční správa rozporovat data z knihy jízd na základě letitých fotek z radarů.

2. V minulosti, když byla tato technologie zaváděna, narazil systém výběru pokut na legislativní omezení. Aby bylo možno uložit pokutu, je třeba definovat
přestupek (co bylo porušeno), místo a čas a pachatele (tedy kým bylo porušeno). Takže po vyfocení auta tehdy stačilo poslat úřadu odpověď že nebudete nic
uvádět a pokuta nebyla. Chyběl pachatel.
Prvotní pokusy provozovatelů úsekového měření ztotožňovat řidiče na základě výpisu z karty evidence vozidla a fotky
z evidence obyvatel se ukázaly jako zdlouhavé a neúčiné. Nicméně, objem peněz, který se ukázal v tomto novém odvětví byl nemalý. Mnozí zavětřili a našli řešení.
Jak to celé funguje teď popíši níže.

3. systém vyhodnocení přestupků je díky své neprůhlednosti náchylný ke korupci. Z podstaty věci musí existovat "whitelist" – seznam vozidel, kterým pokutu
zasílat nelze. Hasiči, záchranka, policie – vlastně celý komplet IZS. Zaznamenané průjezdy těchto vozidel se dále nezpracovávají. Kdo a jak spravuje seznam aut
co nedostanou pokutu je zvenčí nezjistitelné a zapsat tam kámoše či za malý obolus místního "guru" je zajisté lákavé.

Přes vše výše vypsané by bylo možné celý takto nasatavený systém považovat za přínosný. Jenže, hlavní slabinou jsou dva částečně se překrývající fakty.

1. přestupek není vztažen ke konkrétní osobě, jde o výběr peněz.

2. jde především o výběr peněz.

Ano, peníze hrají v tomto případě hlavní i většinu vedlejších rolí. Ostatně – když si přečtete článek, kterým se do Humpolce tohle snaží instalovat Zdeněk Rýzner
a HuGO, jiný důvod tam nenajdete. Například neexistuje studie, která by zohlednila počet stávajících nehod a předpokládané dopady zavedení měření. Jen peníze,
peníze, peníze a to, co si za ně možná koupíme.

Jak to probíhá v reálu? Budu se snažit neodkazovat na právní ustanovení (§) a pro účely vysvětlení principu budu zjednodušovat.

Radar vyfotí projíždějící vozidlo, automat vyhodnotí přestupek, úředník to vypraví a provozovateli vozidle je doručena písemnost s názvem "Výzva k úhradě určené částky".
Jakkoliv se všude dočtete o pokutách, to co lidé platí, není pokuta. Kdo by si chtěl ujasnit, o jaký typ poplatku jde, ať se podívá do minulosti – do Google si dejte vyhledat
"Jan Hus a odpustky". Ano, určená částka není nic jiného, než býval odpustek. Stal se přestupek (možná), prst mocného (dříve církve, dnes dopravního odboru) ukazuje na Tebe.
Tedy zaplať a bude Ti odpuštěno.

Samozřejmě, v tom úředním papíru se hovoří o tom, že namísto platby lze označit řidiče a úřad pak osloví jeho a pokud mu prokáže vinu, tak jej i potrestá. Jenže.
Je tam to "prokáže". Úřad není nijak nucen vinu prokazovat. Dokonce je to pro něj zbytečné, protože zákon stanoví, že v případě neúspěchu je pokuta (teď už pokuta)
zaplacena provozovatelem vozidla.

Komu to není jasné – tak jednou větou – zaplatíte jen proto, že jste zapsaný v registru jako provozovatel vyfotografovaného vozidla. Bez možnosti se hájit (vyjímkou je jen ukradené auto, nebo následná dopravní nehoda).

Zopakujeme si to základní – jde o peníze, především. Do zákona byla vpravena pasáž, která se vypořádává se všemi okolnostmi vyžadovanými v právním řádu (jasný pachatel,
přezkoumatelné důkazy, materiální aspekt ….) a umožňuje kasírovat. Plynule kasírovat. V článku Zdeněk Rýzner zmiňuje 14 milionů, které Humpolci přineslo úsekové
měření na D1 za rok 2018. Ano, jde o nezanedbatelnou částku. Jenže peníze. Aby peníze skončily v rozpočtu města, musí být naplněna jedna podstatná podmínka – město musí být tím, kdo "pokutu" udělí. U D1 je to poměrně snadné,
tam je provozovatelem měřícího systému ŘSD, tedy státní organizace, výběr pokut pak spadá pod město podle územního členění.

Větší "sranda" nastane, pokud se do měření pustí samo město. Pokud jsem již psal, že systém výběru pokut není odolný korupci, tak vlastní mechanismus měření je pro korupci
přímo ušitý. V ideálním světě (pokud přijmeme tezi, že takto vybírané peníze jsou v pořádku) si město nakoupí radary a prostředky pro zpracování dat, najme lidi, vede agendu
a kasíruje. Městský rozpočet kyne, chodníky jsou bez děr a pouliční lampy svítí, tedy jsou všichni spokojení.

Nežijeme v ideálním světě.

Přijde hezký mládenec ve slušivé myslivecké kamizolce (kolem trochu smrdí síra). Nabídne městu provoz měřícího zařízení bez počáteční investice (1 úsek stojí 1-1,5 milonu),
nabídne komplet systém pro vedení agendy, metodickou pomoc, všechno možné. Nabídne zapojení do nějakého programu ověnčeného logy EU a státu a BeSiPu, například "Bezpečná města".
Usmívá se, slibuje. A Káču nakonec ukecá …… eeeh, pardon.

Město kývne. Podepíše smlouvu se společnosti Czech radar, nebo některou její dcerou, případně jiným podobným spolkem.
Síra tu smrdí trochu víc a kdo si nepohlídá znění smlouvy, zjistí, že příjem z pokut mu nepokryje ani náklady na propisky těch úředníků co to vedou.
Za pokuty se nepořizují nové chodníky a dětská hřiště, ale pravidlně z nich odchází nájem za zařízení. Peníze pro soukromou firmu. Vše je čisté, žádný zákon neporušen. Všichni spokojení?

Aktuální kauzy, pro srovnání. Studánka (Varnsdorf), zde pan starosta hodně přestřelil a už i Ministerstvo dopravy se jej soudně snaží od výběru "pokut" odstavit. Zatím marně a o
tom, kde končí část vybraných peněz a proč se starosta tak brání se lze dlouze zamýšlet.

Velmi podobně v Chomutově.

Z dob minulých a lokalita ne příliš vzdálená – radary
v Moravském Krumlově. Tam došla situace tak daleko, že jeden z radarů shořel a v druhém byl ráno zaseknut krumpáč. Pan starosta tehdá také dlouze hovořil o bezpečnosti a
finančních přínosech. Než si spočetl 1+1, "přínos" pro město byla slušná díra v rozpočtu, kterou nakonec zmizl i pan starosta.

Autor se tématu věnuje od roku 2006 ve sdružení OSBID. Přivítá polemiku. Pro všchna tvrzení může doložt konkrétní příklady z ČR za posledních 10 let zpátky.

52 thoughts on “Peníze nejsou bezpečnost

  1. nadřazovat zájmy nějakých podnikatelů nad zájem obyvatelů…? To ani místní ODS neví, co je… 😀 ti jsou morálně naprosto jinde a dávají si za to mezi s sebou medaile

  2. Hugo má alespoň odvahu se po své články podepisovat, dozvíme se též kdo je autorem tohoto článku? Děkujeme za brzkou odpověď.

    1. Anonym(ové) chtějí po autorovi který se podepsal aby se podepsal. Já nevím, nezvažuje redakce Humpoláku nějaké ověření inteligence před odesláním příspěvku? Třeba kontrolní otázka kolik je 1+1 by hodně dobře vyselektovala a diskuse by byla určitě lepší.

      A k článku – s autorem souhlas, takhle si chytré řešení dopravních problémů nepředstavuju. Obyčejná buzerace pro všechny. Aneb když se zabalí exkrement do pěkného obalu a udělá se tomu PR (nazdar pane Prchal, najde se dost lidí co po tom skočí. Vivat HUGO. Nebo raději ne.)

      1. Overeni zpusobilosti uzivatele k zakladnim ukonum opravdu zavadet nehodlame 😀

        A pokud to tazatel doted nedal:
        frantisek – je autor na Humpolaku od roku asi 2001 (nebo dva, to uz nevim). Nejaky cas byl spojen s ofiko uredni formou Humpolaka (sdruzenim). Stejne tak je spojen se spolkem, zminenym v clanku. Ziskat realne jmeno, telefon a ma data je otazkou par kliknuti, ale dobre, at to mate jednodussi.
        Frantisek Cech, Humpolakem od prosince 75 (narozen v tehda jeste fungujici Humpolecke porodnici), bytm v Humpolci az doted, s kratkyma prestavkama na ruzna studia a praci mimo mesto. Boty si kupuju 43 a obleceni 58 – 3XL. Mam bryle, ples a nadvahu.
        Jeste neco??
        😀

    1. Mají. Jak úsekové měření funguje, popisuji v článku. Nese to poměrně velké objemy peněz. Stát s šátkem přes obličej a obírat kolemjdoucí je taky poměrně výnosné. Ani jeden způsob příjmů mi nepřijde správně.

      1. Jestliže kolemjdoucí porušuje pravidla stanovená zákonem, tak proč ne. Ale chápu, že když se mi nějaká pravidla nelíbí je ideální schovat se za nějaké sdružení nebo neziskovku a začít všem vysvětlovat, že takhle je to špatně. To se teď nosí.
        Mohl byste nám k výše uvedenému článku jakožto zřejmě odborník vysvětlit za jakým účelem úsekové měření vzniklo, příp. jaký je jeho smysl? Předpokládám, že pánové poslanci k tomu nějaký důvod měli.
        Děkuji.
        Petr H.

        1. Z článku to není jasné?
          Důvodem jsou peníze.
          V lepším případě jde lup do obecní kasy, v tom horším (a častějším) do soukromých kapes firem provozujících radary.

          Úseková měření vznikají v místech, kde „to vynáší“. Na rovných, přehledných, víceproudých úsecích, na přivaděčích, na průtazích městy ……
          Nenajdete je na místech, kde by to jažtakž mělo smysl – nepřehledné úseky, u škol a pod.

          Při rozboru vlivu měření na provoz a nehodovost nejsou vyjímečné případy, kdy před měřením je daný úsek bez nehod, po instalaci kamer se řidiči začnou chovat chaoticky a nehody jen naskakují 🙁

          A k tomu důvodu pánů poslanců: nemělo by (zrovinka Vás) překvapit, že se v PS pohybuje strana s názvem STAN. A že to ST znamná starostové. Měl jsem tu čest poznat sílu jejich lobby v této oblasti a musím konstatovat, že lokální korupčníci si své zájmy umějí obhájit velkou silou a razancí 🙁

          **Šlo tehdy o zrušení IP31 (a,b) když se v PS podařilo ustát první kolo návrhu a značka nebyla zrušena, nestačili jsme se divit, kdo všechno a na jakých úrovních najednou hájil právo na skryté měření rychlosti.

          1. Právě že to jasné není, proto jsem se znova ptal.
            Stačí trochu pohledat na google a zjistit, že úsekové měření má sloužit ke zvýšení bezpečnosti provozu na určených úsecích z nějakých důvodů, např. práce na D1 jsou vzorovou ukázkou.

            To, že z toho některá města a obce udělali fabriku na peníze je samozřejmě špatně, ale to tak je se vším, když se to používá jinak než má. A ještě si na to najmout soukromou firmu je už opravdu zvěrstvo, hodné kriminálu. S tím souhlasím.
            To ale neznamená, že úsekové měření je obecně špatné.

            Např. úsekové měření na D1, jehož smyslem je donutit řidiče dodržovat stanovenou rychlost na celé délce opravovaného úseku význam má.
            Když si zjistíte na jaké limity jsou nastaveny radary při měření na D1, tak opakovaně tam pokutu už může dostat opravdu jen s prominutím arogantní prase neochotné dodržovat jakákoliv pravidla této společnosti.
            Celé je to o elementární slušnosti a ohleduplnosti a pak může být úsekové měření klidně všude.

            Petr H.

          2. Hm 🙁 Sám uvádíte „má sloužit“. Věřte mi že kolem úsekovek jsem toho četl opravdu dost. A zrovna D1 je vzorovou ukázkou toho, jak je to celé špatně. Pokud si projdete data od počátku rekonstrukce, řekněme 2015, nenajdete za první tři roky uzavírek žádnou velkou nehodu se zraněním na stavbě spojenou s projíždějícími auty. I na webu ŘSD se lze dočíst jen, že „by mohlo dojít k…“
            Přesto bylo úsekové měření zkusmo prosazeno u Brna a po vyhodnocení (ve stylu předtím bez nehod, teď také bez nehod, ale sype to) zavedeno na dalších a dalších opravovaných úsecích.
            Druhotným efektem toho D1 měření bylo například to, že Židlochovice, které braly vše z 185km D1 směr Brno měly v roce 2017 výpadek v příjmech, protože rekonstrukce neprobíhala. Takže si nakoupili vlastní radary, naseli je po městě a tem te´d není možné ani rychleji proběhnout – limit je nastavený tak, aby radary uživily úředníky najaté na dálniční měření.

            Souhlasím s Vámi – je to jen o elementární slušnosti. Zásadně ale nesouhlasím s Vaším vývodem, že pak může být úsekové měření všude. To fakt ne -a zkuste si domyslet, kam takové uspořádání povede.

        2. Zákony se mění, opravují, doplňují. Navíc někdy jsou špatné už od začátku (nemusíme brát jen ty Norimberské, ale co třeba ta legrace, která dělala sousto pro exekutory z dětí po odchodu z děcáku?). A ehm, nejsem členem žádné neziskovky, ani žádného sdružení, názor mám stejný jako autor článku. Co mám dělat? Zažádat si o dotaci abych byl podle Vašich představ?

          1. Kdyby Vaše děti chodili každý den na školní autobus v Rozkoši ,možná by jste změnil názor. Jedinou fungující represí jsou peníze .Jezdím po celé ČR a tam kde jsou radary jede každý podle předpisů , tak proč ne v Humpolci. Podle Vás bude asi lepé počkat , až bude opět Humpolec na hlavní stránce Blesku.
            Martin

          2. Řekněme že na Rozkoši nainstalují úsekovku. Opravdu necháte děti chodit volněji s tím, že nemusí být opatrné, protože je tam přeci radar? Fakt máte takovou víru v moc té krabičky na spravedlnost?
            Vřele Vám doporučuji je naopak instruovat ať si dávají ještě větší pozor.

            Jezdíte po ČR. Tam kde jsou úsekovky se jezdí podle předpisů. Fakt mátepocit, že podle předpisů = bezpečněji? Osobně dávám přednost řidiči, který jede podle svých možností s očima na silnici, než řidiči, který sleduje na střídačku tachometr a umístění radarů a co se děje kolem něj nemá čas vnímat.

            Peníze jsou represe? Úsekové radary generují neadresné pokuty vybírané od provozovatelů. Nikdo v celém tom řetězci nehledá řidiče. Nejsou udělovány body a to nás dopravně-bezpečnostní aparát denodenně přesvědčuje, jak je bodový systém užitečný a jak funguje. Běžný pirát s mírně nadprůměrným příjmem na úsekovky z vysoka defekuje a jen si měsíčně odepíše pár tisícovek, nic víc se mu nestane 🙁

          3. Vážený pane ,
            neberte si do úst moje děti. Od mala je snažím vychovávat ke společenské zodpovědnosti. Tedy i k tomu že v obci nikdo nemá jezdit jako pra.e a na ulici není nikdo sám. A příklady jak známo táhnou. Jsem osobně přesvědčen že zážitky dětí z Rozkoše z cesty na autobus ,kdy kolem projíždí podle Vás zcela BEZPEČNĚ a naprosto v pořádku kamiony rychlostí 70 km/h si budou pamatovat do konce života. Ne však jako veselou vzpomínku na krásné dětství , ale jako stresujících 100 – 300m na cestě do školy.
            Vaše demagogická argumentace v komentářích svědčí o tom, že kritiku článku asi moc nezvládáte a máte osobní problém s dodržováním společenských pravidel .
            Přejí Vám i všem Vašim blízkým ,aby se Vám na cestách nic nestalo.

            Martin

          4. Pokud jsem se Vas dotknul, omlouvam se. To nebyl zamer. Nicmene sve deti jste do argumentace pridal Vy, ja jen odpovidal na Vasi tezi.

            A k me osobe-pokud se Vam nelibi co rikam, zkuste rozcupovat muj nazor, nikoliv me. Debata vedena timto zpusobem nema zadny smysl.

            Kdyz si prectete posledni vetu clanku, k debate nad nim vyzyvam. Nijak me nerozciluje to, ze slysim nesouhlas a ze je muj text rozporovan.

          5. Já teda souhlasím s Františkem, že řidič jedoucí 55-60 a sledující bedlivě své okolí před a za vozidlem je určitě lépe připraven reagovat na nečekanou situaci, než řidič jedoucí 49 s očima upřenýma na tachometr a sledující vytouženě čáru kde končí měření kde samozřejmě dupne na plyn a snaží se tu ztrátu dohnat.

            Teď pro kritiky
            Jo – mám děti
            Jo – jsem řidič od roku 86
            Jo – jezdím hodně 30-50 tisíc ročně v osobáku

  3. Trošku jsem zajímal o ty krabičky a kamery okolo silnic a celý systém sběru dat je hrozný. Každé auto je foceno+spz+řidič+zapnutý mobil
    Vznikne
    Auto=majitel
    Obličej = id ksichtu
    Mobil=majitel
    Automajitel=mobilmajitel pak je ID ksichtu majitel
    toto se potvrdí více záznamy.
    Tato data se nemažou, ale ukládají.
    Pak už stačí je ID ksichtu a v takovém rušném centru se najednou ví kdo tam stojí a mává transparentem.Do celého sytému pak doplňují vzorec pohybu-chůze. Dle toho lze identifikovat i člověka s čepicí.
    Po nějaké době je dostupné kdo kdy se kterým autem kdo jezdí, kde kdo chodí.
    časem to bude snad veřejné abych se podíval co jsem kdy dělal, nepíšu si deníček 🙁

    Jo jsem asi paranoidní, ale proč se tedy staví ty obrovská data centra s teramístem pro ukládání dat

  4. Město prý živí na odboru dopravy úředníka na vybírání pokut z úsekového měření na dálnici. Úsekové měření však bylo na dálnici pro tento rok zrušeno. Tak by ten náš úředník, co vlastně nemá co dělat, měl alespoň nějakou práci. Když někdo nedodržuje rychlost, obzvlášť ve městě, tak by ho pokuta neměla minout a jestli půjčil auto kolegovi, který dělá přestupky, tak musí počítat s tím, že jako majitel vozu ponese následky, trapné dokazování „to nebyl já, ale osoba blízká“ je naprostá ubohost. Mě přijde instalace několika radarů jako správný, dobrý nápad, který zvýší bezpečnost na rušných úsecích ve městě. A mějte na paměti, když něco chcete, tak do toho také musíte něco vrazit! Bud´zvýšení bezpečnosti za jistou cenu a nebo se na to můžeme vy…. a nechat tady auta jezdit třeba stovkou, doteď to fungovalo, že ?

    1. A hádejte čí manžel ten úředník úplnou shodou náhod je? Možná přijmení Barták napoví..

    2. Co jednoho, ale dokonce dva, nebo mozna i tri!! Na poslednim zasedani MZ se prave na toto ptalo Hugo. Okouknete videozaznam, tajemnik vysvetluje pocty.

    3. Mesto prijalo celkem tri uredniky. Pokud se pamatuji, budovali jim hnizdecko nad stavebnim uradem. Pro letos se nemeri, ale od 2020 to zase zacne. Vyber pokut se stava planovanou polozkou rozpoctu. Fakt parada 🙁

      To, co nazyvate trapnou ubohosti a vymluvou na osobu blizkou je jen blabol. Tedy Vas blabol, ktery prebirate z medialni masirky.
      Zkuste vyjit z jednoducheho faktu, ze zadna „osoba blizka“ neni a nikdy nebyla.

      Pak by vam mohlo zacit dochazet, ze to, co se za tim nesmyslem skryva je pravo kazdeho svobodneho cloveka nevypravet uradu ruzne veci. A nei sila, jak k tomu nekoho donutit. Tedy, gestapo a StB nejake prostredky na vynuceni vypovedi meli, ale byly s tim pak nejake administrativni problemy…..

      To, co je opravdu trapne a ubohe je snaha uradu vykazat cinnost, najit a potrestat vinika (zlocinu bez obeti) a predevsim vybrat co nejvic PENEZ.

      1. Osoba blízká nebyla, ale vždy existovala možnost neodpovídat, protože výpovědí bych poškodil osobu blízkou. Tento pojem se pak sžil s měřením rychlost a policajti museli najít řidiče aby mohli brát body. Právně to nešlo obejít tak se dodělal zákon kdy pokutu bez bodů dostane provozovatel a on, pokud nesouhlasí natře řidiče a on už přijde o body 🙁

        1. Ne tak docela. Pokud provozovatel oznaci ridice, ten se musi nasledne doznat. Kdyz se nedozna, urad nebude patrat po nicem, pocka a za 60 dni odlozi. Pak uz ridic nikoho nezajima a urad nakouri pokutu provozovateli, obrana je prakticky nemozna. Nejsou vyjimkou ani pripady, kdy urad i pres oznaceneho ridice jen vycka a prestupek odklada. Pokud nevyjde vyzva, zaplati provozovatel. Bez prace, prokazovani. A bez bodu. Snadny penize. Je to cele svinstvo a lidem to dojde, az kdyz to cele dopadne na ne. Jinak kazdy nadsene hyka, jaky je to nutny bic na piraty.

          1. Jsou i případy kdy úřad ani tu pokutu nepošle. Když jde o cizince, to je moc papírování a bez vidiny lehkého výdělku a nebo situace kdy se výzva pošle ale viník se brání a odvolání přijde rovnou od právníka. Pokud je označen řidič, tak už se provozovatel může přece bránit.

          2. Ne.
            Cizinci jsou naopak zdrojem snadného příjmu. Existuje věc, co se jmenuje EUCARIS – a skrze to cestují pokuty Evropou. Stejně jako chodí pokuty z ciziny do ČR, tak ČR rozesílá pokuty do ciziny.

            Obrana proti výzvě (a ten co ji obdrží není viník 🙂 ) je jediná. Totiž označit řidiče, případně uvést liberační důvod uvedený v zákone (ukradené auto).

            Pokud je označen řidič, provozovatel se bránit NEMŮŽE. Vše záleží na řidiči. Pokud prohlásí, že si přestupku není vědom, úřad dále nemusí nic dělat, počká do lhůty 60 dní, přestupek odloží – a začne stíhat provozovatele. Už ne za překročení rychlosti, ale za nezajištění povinností provozovatele. Obrana prakticky neexistuje**. A penízky tečou …..

            ** Samozřejmě, ani tento zákonný konstrukt není neprůstřelný, ale obrana proti tomu svinstvu daleko přesahuje téma článku. Koho by to zajímalo, nebo by dokonce potřeboval konkrétní pomoc, ať mi napíše.

  5. V dnešní době, kdy jsou dálnice plné, provoz narůstá všude, je potřeba nějaký bič na řidiče. Nedá se nic dělat. Je mi jedno, jestli budu někde vyfocen, uložen a pod. V Humpolci peníze snad do soukromých rukou nešly. Nevím co pořád tady řešíte.
    Benešov i Vlašim tuto možnost také využívají.
    Běda, kdyby město o toto měření nestálo, to by kritici všeho tady vyřvávali, jak se nestojí o možné zdroje pro město.

    1. Ale tady o to město nestojí, ro jen Rýzner z Hugo v jejich novinách navrhl, jestli by se o otm neměla začít vést debata. Rozhodně vypadá, že je to téma, které rezonuje.

    2. Řešíme to, jestli je pro nás podstatná bezpečnost provozu a nebo snadné kasírování peněz na bezproblémovém místě.

      1. Bezpečnost na prvním místě, jestli to bude i se znaménkem plu nebo minus, není to nejdůležitější

        1. S tímhle je trochu problém. Z veřejně dostupných zdrojů lze s trochou investovaného času dopočíst, že v úseku s nainstalovaným úsekovým měřením nehodovost buďto nepoklesla – nezměnila se, protože byla i předtím na úrovni jednotek karambolů ročně, nebo naopak stoupla.
          Neexistuje studie či jakýkoliv jiný výstup, kde by byla prezentována čísla prokazující pokles. Pokud ano, moc rád si ji přečtu.

          1. Mnoo jezdim pomerne casto do civilizovanejsich zemi nez je nase
            tolik milovana vlast. A stejne jako mnozi ostatni jsem si nemohl
            nevsimnout tamni daleko vyssi urovne dodrzovani spolecenskych pravidel
            obecne. A treba prave dopravni predpisy jsou tam kontrolovany daleko
            dusledneji nez u nas. Kamery, radary, hlidky. A ono se to casem zazije a ten
            ukrutny loupeznik stat bude jen paberkovat od par neprizpusobivych ridicu.
            Ale hlavne a predevsim bude na silnici vetsi pohoda jako jinde.

          2. Vzpomínáte jak se jistý Miloš Zeman bil v poslanecké sněmovně jako lev za zákon, který zjednodušeně dělal pro chodce absolutní přednost na přechodu? Kolik mrtvých a zraněných ubyde! Kdo by neuronil slzu… Každopádně, nějak se vám to dosud od té doby nezažilo, protože nám to nějak pořád ne a ne klesnout… (například https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/pocet-smrtelnych-nehod-na-prechodech-roste-vetsinou-je-zavini-ridici-podil-ale-maji-i-chodci_201605260821_kbrezovska).

            http://www.policie.cz : soubor : statistika-dn-s-chodcem-rsdp-pp-cr-pdf

          3. Velky vliv na toto ma kvalita infrastruktury. Napr. obchvaty a kvalita komunikaci.

          4. A co kolem těch radarů po celé republice jezdit tak jak se má. A když tak pojedou všichni řidiči tak města z toho nic nebudou mít a budou přemýšlet, kde obrat občana jinak 🙂

          5. A snad ani nejde hlavne o ty penize. Ty se daji vydelat. Zdravi a zivot, to si nekoupis.

          6. Souhlas. Život a zdraví nelze koupit. S tím co dostane do vínku si musí každý jeden člověk hospodařit tak, jak nejlépe svede.

            A doufat, že krabičky na spravedlnost rozmístěné podél silnic kohokoliv ochrání je hodně naivní.

            Kasírovat nemalé částky při obchodech se strachen a nadějí je nemravné. Nechápu, že to tolik lidí státu věří.

          7. Lék na tuto možnost existuje. Je překvapivě snadný.

            1. Instaluje se dopravní značení tak, aby bylo co nejvíce zmatečné, případně se radary insatlují na naprosto absurdní místa.

            2. Praha došla nejdále a když není plněn plán výběru pokut, nahodile mění rychlost na proměnných značkách. Například v tunelech. Vjedete dovnitř kolem 70, na výjezdu už Vám svítí 50 a pokuta už se vypravuje na cestu 🙁

          8. Jo s tím jsem se už potkal, z 80 na 50 a podobně, ale pokuta zatím nedošla.
            No jsem asi pako ale vždy když míjím tu kameru tak se snažím měnit pruh. Doufám, že ten systém rozpoznávání značky popletu, ta ho čeká v prostředku 🙂

          9. Změna pruhu nepomůže.
            Výřez kam kamera „vidí“ pruhy překrývá.
            Pokud je značka strojově nečitelná, nastupuje lidská síla a fotku vyhodnocuje úředník.

            I na popletení kamery, tedy spíše OCR které značky čte existuje fígl. Ne ty různé anti a reflexní spreje prodávané za pár stovek, ale prosté podsunutí čísla v oblasti, kde automat značku očekává. Reálná RZ zůstává nepozměněna, úprava auta je zcela legální.

            Jak na to mohu poradit, ale není to úplně triviální a opět, překračuje to rozsah Humpoláka, napište mi na mail 🙂

          10. Fajn, a jaky je tedy vas recept, jak udelat z debilu za volantem normalni lidi . U nas.
            Protoze vetsina z nich se po prekroceni zapadni hranice zacne v tom radaro-kamerovem svete, zacne chovat normalne civilizovane.

          11. Nevím v jakém světě žijete Vy, ale já se pohybuji po silnicích a ulicích, kde valná většina lidí chce jen to jedno jediné. Totiž dopravit se z bodu A do bodu B. Bez újmy sobě či komukoliv jinému.

            Existuje jisté procento lidí, kteří to nedají, protože to neumějí, nezvládnou. Další procento má smůlu a nehoda je dostihne. A pak je procento lidí, kteří kašlou na všechna pravidla a jedou si tu svou.

            Na první dvě skupiny Vám úsekový radar (a obecně přísná pravidla a drakonické tresty) nezafunguje. Protože prostě ne vše je dokonalé a nehody se stávají.

            Na tu třetí skupinu to taky nezabere, protože těm je jedno vše. Jezdí bez RP, nalití, zfetovaní ….

            Tedy tím Vámi adorovaným řešením, spočívajícím v nastavení spousty pravidel a následném postihování jejich porušování otravujete slušnou většinu bez jakéhokoliv měřitelného efektu.

            Fakt je, že od cca 70 let 20 století je počet nehod, zranění a úmrtí v dopravě přibližně konstantní, naproti tomu počet ujetých vozidlo-kilometrů roste skoro exponenciálně.
            Neposlouchejte dopravní odborníky v TV. Vezměte si ta čísla a počítejte.

            K tomu mystickému „češi jezdí doma jak hovada a za hranicemi se bojí a zklidní..“
            není to měřitelné, ale pokud mohu soudit svou zkušeností (pohybuji se převážně středem Evropy v okruhu 700km kolem Prahy) tak ne. Tohle pravidlo možná platí pro pár dovolenkářů co znají jen letní cestu na Makarskou či do Bibione, ale CZ auta která potkávám mimo CZ jedou stejně jako místní, či jako by byli v ČR. Nijak nevyčnívají. Stejně tak auta s nonCZ registrační značkou která potkávám v ČR.

          12. Zbytečné řeči. Udělám přestupek, musím zaplatit. Vše ostatní je omáčka. Pan František má zde evidentně problém nejen s radary,ale i s případným vznikem městské humpolecké policie.
            To není nic proti vám osobně,jen konstatování

          13. Přeji Vám jen dobré a pokud byste někdy třeba byl v situaci, kdy spácháte přestupek (a možná ani nespácháte) a budete platit pokutu, poslouchat kolik bodů dostanete a na jak dlouho Vám seberou řidičské oprávnění – vzpomeňte si na mě a dejte vědět. Umím pomoci, nebo pomoc zprostředkovat.

          14. Pokud udelam prestupek postavim se k tomu jako chlap .
            Pokud by mela byt pokuta neopravnena, ma praci muj pravnik.
            Nicmene pane Fr. , porad jste tady neuvedl jak u nas polidstit prasata
            za volanty.

          15. Nechápu proč sem chodíte diskutovat, když máte problém s chápáním textu. Zde to tedy za františka zopakuji –

            Nevím v jakém světě žijete Vy, ale já se pohybuji po silnicích a ulicích, kde valná většina lidí chce jen to jedno jediné. Totiž dopravit se z bodu A do bodu B. Bez újmy sobě či komukoliv jinému.

            Existuje jisté procento lidí, kteří to nedají, protože to neumějí, nezvládnou. Další procento má smůlu a nehoda je dostihne. A pak je procento lidí, kteří kašlou na všechna pravidla a jedou si tu svou.

            Na první dvě skupiny Vám úsekový radar (a obecně přísná pravidla a drakonické tresty) nezafunguje. Protože prostě ne vše je dokonalé a nehody se stávají.

            Na tu třetí skupinu to taky nezabere, protože těm je jedno vše. Jezdí bez RP, nalití, zfetovaní

            — Domníváte se tedy že zbytečnou buzerací prvních dvou skupin se ta třetí náhle napraví a prozře? To tady se vší vážností tvrdíte?

          16. Tvl tady ma nekdo problem s pochopenim pravidel a eventuelni represi.
            Jinak jezdi podle nich a neplat pokuty. Fakt to jde.

          17. Žádný problém s pochopením pravidel ani jejích dodržováním nemám. Článek ale upozorňuje na to, že pokud systém přestane vynášet upraví se pravidla tak aby zase začal. Už vám to došlo a nebo to potřebujete vysvětlit ještě polopaticteji?

  6. Jen naivni konspiracni teorie. Nebudte bulici. Naopak, treba v Praze je system vybirani pokut nastaven od 64 km/h. Moc rychlych debilu, nestihaji to vybirat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Next Post

Kolaps. Humpolec ztratil dvougólový náskok

Út Zář 10 , 2019
Nezvládli konec. Fotbalisté Humpolce v divizním zápase vedli nad Tasovicemi 3:1, přesto nezískali ani bod.

Témata